Peer-counseling belangrijk voor levensperspectief

Gepubliceerd: 12 juli 2018

Voor peer-counselors is in de praktijk n=n het allerbelangrijkste thema. Niet meetbaar = niet overdraagbaar. Als het virus niet meetbaar is, draag je hiv niet over. De opluchting bij de cliënt dat ook te horen van iemand die zelf leeft met hiv is meteen zonneklaar en zichtbaar aan een voorzichtige glimlach, aan stralende ogen.

Belang van ontmoeting

Reacties liegen er niet om: dankjewel voor het luisterend oor. Bij jou mag ik zijn wie ik echt ben. Ik hoef mij niet te verschuilen. Ik heb hiv, maar ik ben niet hiv. Mag ik weer lachen? Ik voel mij zo eenzaam, verdrietig en alleen. Mensen zijn gemeen en denken niet na over sommige uitspraken. Dankjewel aan jullie (peer-counselors), Jullie maken mensen blij. Ik zie dat je lacht en dat je ogen stralen, dat wil ik ook... en dat gaat mij lukken!

Alle peer-counselors hebben dit soort ervaringen en wisselen deze ook met elkaar uit. Dat geeft kracht en de overtuiging dat dit werk er toe doet! En dat is nodig, want het werk als counselor is ook veeleisend en uitdagend.

Vele waardevolle matches

In 2016 begint dit project met de eerste training van 10 counselors en werden er 7 matches gemaakt tussen cliënten en peer-counselors. In 2017 waren dat er al 72 en is een tweede groep peer-counselors getraind. In de eerste helft van 2018 zijn er maar liefst 59 mensen gekoppeld aan een peer-counselor. De ontmoeting en een goed gesprek met een herkenbare gelijke geeft mensen een enorme boost. Peer-counseling ondersteunde sinds de start van het project in 2016 dus 138 mensen die nu weer verder kunnen met hun leven en weten op wie ze een beroep mogen doen.

Lokaal doel Aids2018

Wat een erkenning dat peer-counseling van de Hiv Vereniging gekozen is als lokaal doel voor Aids2018. Elke deelnemer aan het congres kan op het registratieformulier aangeven welk bedrag gedoneerd moet worden. Na de conferentie wordt duidelijk wat het totale bedrag is geworden.