2019: de expositie in het kader van Wereld Aids Dag was heel speciaal

Published: 02 March 2020

Met een wekelijkse lunch biedt regio Haaglanden, Leiden e.o een vaste activiteit die mensen de mogelijkheid geeft regelmatig anderen te ontmoeten.

Lunch op woensdag
lunch haaglanden tafel 300De wekelijkse lunch op woensdag is al ruim 20 jaar een vast onderdeel van de activiteiten in de regio. De lunches worden gehouden in het COC café Den Haag en voorzien in een behoefte aan onderling sociaal contact.
Vooral voor een vaste groep long term survivors,

Georganiseerd door twee vrijwilligers en met ondersteuning van een vrijwilliger van het COC, werden in totaal 48 lunches verzorgd. Met gemiddeld 8 betalende bezoekers per lunch.
De special kerstlunch was ook dit jaar de best bezochte lunch. Hier kwamen 25 bezoekers langs om uitgebreid te lunchen en samen alvast te toasten op het nieuwe jaar.

Zomerbarbecue
Dit jaar stond de zomerbarbecue ook weer op het programma, en trok ruim 40 deelnemers. Naast mensen die leven met hiv, waren er ook weer verschillende mensen uit de hiv-zorg aanwezig. Om gezellig bij te praten, oude contacten aan te halen en nieuwe contacten te leggen.

Het eten werd deze keer verzorgd in samenwerken met een aantal vrijwilligers van het COC Haaglanden. Een samenwerking die erg goed is bevallen.

Film en diner
In het najaar stond er een filmmiddag in de agenda. De 17 deelnemers konden kiezen uit 2 films. Waarna gezamenlijk werd afgesloten met een smakelijk diner.

Expositie Wereldaidsdag
expo denhaag sien taboe stigma 1 300Vanaf half november was er in het Atrium, de publieksruimte, van het Haagse stadhuis de tentoonstelling “Hiv en Aids: hiv en aids: geschiedenis, stigma, taboe en toekomst” te zien. Waarin een beeld werd gegeven van het heden en verleden van hiv en aids in Nederland en in de stad.

Onder eindredactie van de GGD Haaglanden, is in de loop van het jaar hard gewerkt aan de voorbereidingen van de tentoonstelling. Hiervoor werd ook het archief van de regio Haaglanden uit de dozen gehaald. En een beroep gedaan op de beeldbank van de vereniging. Mede daardoor werd het een kleurrijke tentoonstelling. Met, naast aansprekende teksten, veel oud en recent beeldmateriaal.

De opening van de tentoonstelling werd goed bezocht. En heeft ook meerdere lokale media gehaald.

Netwerk

Samenwerking Mara
Dit voorjaar is Stichting Mara in Den Haag gestart met de ondersteuning van mensen die leven met hiv. De medewerker die daarvoor is aangetrokken is regelmatig aanwezig bij de lunch op woensdag.
Daarnaast trekken wij samen op om de situatie en ondersteuning van de mensen die leven met hiv onder de aandacht te houden in de regio.

Gezonde Seks Netwerk
In het Gezonde Seks Netwerk komen al jaren organisaties samen die zich bezig houden met de hiv-zorg en -preventie in de regio Den Haag. Dit netwerk, met onder andere de GGD, de hiv-behandelcentra en Stichting Mara is dit jaar vier keer bij elkaar geweest. Om actuele thema’s te bespreken en elkaar op de hoogte te houden van de elkaars activiteiten.

Hiv-behandelcentra
Naast het contact in het Gezonde Seks Netwerk was er dit jaar ook een los overleg met het Haaglanden Medisch Centrum. Deze keer op verzoek van het behandelcentrum. Hierin werden vooral de resultaten besproken van de laatste enquête van de vereniging.

De regionale patiëntenmiddag werd dit jaar georganiseerd door het HagaZiekenhuis. Hierin was ook een rol weggelegd voor de vereniging. In een paneldiscussie konden we meepraten over de zorg voor en ondersteuning van de mensen die leven met hiv.

This information is useful