In Memoriam: Jeannette Kok, 16 januari 1946 - 9 juni 2022

Published: 13 June 2022

Afgelopen week hoorden we het verdrietige nieuws dat Jeannette Kok is overleden op donderdag 9 juni 2022 in haar huis in Amsterdam. Jeannette stond aan de wieg van de Hiv Vereniging en heeft enorm veel betekend voor mensen met hiv in Nederland. Wij zijn haar dan ook voor eeuwig dankbaar en wensen iedereen die haar gekend heeft veel sterkte. Jeannette wordt aankomende vrijdag 17 juni in besloten kring begraven. De afscheidsbijeenkomst is te volgen via een livestream, voor meer info zie onderaan deze In Memoriam, geschreven door onze voorzitter Reina Foppen.

In Memoriam: Jeannette Kok, 16 januari 1946 - 9 juni 2022

La Kok is niet meer, ze heeft ons verlaten. De struise blonde met knalrood gestifte lippen, die zoveel betekend heeft voor de community van mensen met hiv. Een iconische figuur was ze en haar aanzienlijke gewicht in goud waard. Jeannette zag je al van verre, je hoorde haar hoest of haar lach. Vooral die laatste. Een krachtige vrouw, met humor en met een heel erg groot hart. Het hart dat haar nu fataal is geworden op haar 76ste. Het hart dat hard heeft gewerkt, haar hele leven lang. Zoveel mensen droeg zij met zich mee, haar “jongens” uit de tijd dat ze op de SOA-poli werkte. Jonge mannen, die ziek werden, waar ze naar luisterde en vervolgens deed wat er gedaan moest worden, omdat niemand anders op het idee kwam en Jeannette gewoon zo was. Handen uit de mouwen, aandacht vragen voor en niet loslaten.

Ze organiseerde óns, als community, in het begin van de epidemie. Ze regelde het onderling contact, een van de pijlers van onze vereniging, al was daar in het begin nog het onderscheid tussen de ene avond het café voor mensen met aids en de volgende avond eentje voor seropositieven. Jeannette Kok stond aan de wieg van een nieuwe organisatie - de Hiv Vereniging - toen die twee groepen in 1990 fuseerden. Ze was in 1985 een van de initiatiefnemers van Aids Memorial Day, organisator van quilttentoonstellingen, voorlichtingen, familie- en partnerbijeenkomsten en wist mede daarmee toenemend publieke aandacht voor hiv tot stand te brengen. Ach, wat deed ze eigenlijk niet…

Jeannette Kok Eric Windhorst Aids Memorial

Jeannette Kok op Aids Memorial Day (links)

Wolfgang Schreiber herinnert hoe hij in 1992 bij Jeannette kwam solliciteren als vrijwilliger voor de aidsconferentie in Amsterdam: “Jeanette zei toen dat ik "snugger" was, haha, dat zal ik nooit vergeten, ik moest dat woord later eerst opzoeken... “

En Fem London: “Wat vreselijk naar, zo'n tof leuk warm mens met veel humor, en een echte levensgenietster. Ze heeft me in mijn begintijd vaak moed gegeven.” Hannah Jansen bevestigt dat ze dat voor heel veel vrouwen was; Jeannette Kok was een big support toen positieve vrouwen werd opgericht in 1990.

Patrick Reyntiens, van Sensoa uit Belgie: “Een straffe madam die heel wat in beweging heeft gezet. Niet alleen in Nederland, maar ook voor ons in Vlaanderen.”

“La Kok” – haar geuzennaam - zorgde als een tijger voor me tijdens mijn eerste mediaoptredens als vrijwilliger voor de Hiv Vereniging. In 1994 maakte Ria Bremer een ‘Vinger aan de Pols’ over vrouwen en aids. Kok begeleidde mij en nog twee andere vrouwen, was bij de voorgesprekken, zorgde voor de contracten, besprak de voorwaarden en wat er wel en niet gevraagd mocht worden. Ze stond erbij als een waakhond tijdens de opnamen voor het geval er tegen de afspraken in toch een nare vraag werd gesteld. Dan zou ze heel hard gaan hoesten, zei ze dan. Opname onbruikbaar. Je kreeg wel eens het soort vragen waar je van schrikt als je een microfoon voor je neus hebt: “Hoe heb jij het gekregen?”, “Waarom heb je dan geen condoom gebruikt?” Gelukkig was zij er dan, de engelbewaarder. Overigens ging dat bij ‘Vinger aan de Pols’ goed, het werd een integer programma, dat veel indruk maakte.

Bertus en Jeannette 2

Bertus en Jeannette ter voorbereiding voor Candlelight Memorial

Vorig jaar mei interviewde Bertus Tempert, onze vorige voorzitter, Jeannette ter gelegenheid van ‘Candlelight Memorial’. Voor Jeannette was dat een soort comeback na jaren in de luwte. Toen ik hem daarnaar vroeg, zei Bertus: “Wat mij meteen opviel was dat Jeannette nog steeds met dezelfde passie, nuchterheid, warmte en humor sprak over de zorg en aandacht voor mensen met hiv en aids als 35 jaar geleden. ‘Niet zeuren, gewoon de dingen doen die nodig zijn. Tijd voor reflectie en verwerken was er nauwelijks. ‘s Avonds thuis dronk ik regelmatig een goed glas wijn en hup de volgende dag weer door’, was haar nuchtere reactie, ‘omdat iemand het moest doen.’ Jeannette was een Grande Dame en ik vind het geweldig dat ze me altijd ‘Jochie’ is blijven noemen.”

Interview met Jeannette Kok voor Candlelight Memorial

Harold Thiehatten ziet haar ook nog zo zitten in haar kamer, de laatste kamer links op de 1e verdieping van de vereniging, altijd belangstellend, en ondersteunend:  “Ze is geridderd maar zou een monument moeten krijgen. In mei heb ik haar voor het laatst gezien, ze lag in het OLVG en had zin in koffie. Nog maar kort geleden stuurde ze een bericht dat ze niet meer beter zou worden, maar dit is wel heel snel, dat ze nooit vergeten mag worden.”

Toen de artsen Jeannette vorige maand vertelden dat ze niet meer beter zou worden is ze gaan appen en bellen om een aantal mensen nog eens te kunnen zien of te spreken. Om herinneringen op te halen, verhalen te delen. Ik ben dankbaar dat ook ik een van die mensen was. In haar huis dat vol stond met bloemen was het fijn elkaar te zien. Was het goed om te delen dat het einde van haar leven nabij was. Zoals ook zij zo vaak heeft gedaan rond afscheid van mannen en vrouwen met hiv in die jaren dat ze voor de vereniging werkzaam was, vaak op zeer persoonlijke wijze. Vervelend vond ze het dat ze niet meer zelf kon koken. Want dat deed ze heel graag en kon ze als de beste. Twee weken geleden aten zij en haar man smakelijk van een stamppotje raapstelen uit mijn moestuin, klaargemaakt in haar eigen keuken. En nu is ze vertrokken. Dag Kok. Dankjewel, voor alles.

Reina Foppen

voorzitter Hiv Vereniging.

Afscheidsbijeenkomst informatie:

Vrijdagmiddag 17 juni 13.30 uur is de afscheidsbijeenkomst van Jeannette Kok via livestream bij te wonen (en nog een maand terug te zien).
Website: https://pci-webcast.nl
Plechtigheid ID: 143711
Wachtwoord: h8tk2w93ybp7

Klik hier om direct door te gaan naar de live uitzending of gebruik bij het inloggen via de website bovenstaande plechtigheid ID en wachtwoord.

Jeannette Kok afscheidsbijeenkomst

This information is useful