Jongeren voor jongeren

Published: 01 October 2011

Jongerenproject M25 maakte een cd over de belevingswereld van jongeren met hiv. De opbrengst van de eerste driehonderd exemplaren werd op Texel overhandigd aan ‘The Young Ones’.

M25 is het jongerenproject van stichting Mara Rotterdam waarmee jongeren van 12 tot 18 jaar kennis maken met ‘mensen die het moeilijk hebben’. Dit gebeurt veelal door vrijwilligersprojecten. Het idee erachter is dat, door mensen echt te ontmoeten en hun verhalen te horen, bestaande vooroordelen vaak verdwijnen. M25 is een diaconaal jongerenproject. De naam is een afkorting van Mattheüs hoofdstuk 25, het gedeelte in de bijbel waarin mensen worden aangemoedigd om goed te doen voor anderen.

Hart onder de riem

Onder begeleiding van zangeres Neda Boin en rapper Jermaine Luxenburg hebben een tiental jongeren van M25 gewerkt aan song- en rapteksten over de belevingswereld van jongeren met hiv in Nederland. Het resultaat hiervan staat op de cd ‘I’ve got a secret’, die eind mei in het Theater Zuidplein werd gepresenteerd. Met de cd wil M25 deze jongeren een stem geven en hen een hart onder de riem steken. De opbrengst van deze cd is bedoeld voor een vakantieweek van The Young Ones. Dit is een groep jongeren met hiv die worden behandeld in de vier kinder-hiv-centra in Nederland.

Schilderen

Het idee om een cd te maken en deze te verkopen voor een goed doel kwam van de jongeren van M25 zelf. Ze hebben kennis gemaakt met leven met hiv tijdens het schilderen van de noodopvang voor mensen met hiv van Humanitas. Ook kregen zij voorlichting van een hiv-consulent van Erasmus MC. Om zich een beeld te vormen van de belevingswereld van jongeren met hiv lazen ze het kinderboek ‘Brenda heeft een draakje in haar bloed’ en een anonieme brief van een meisje met hiv.

Cheque

Eind augustus kregen The Young Ones tijdens een vakantieweek op Texel namens M25 een cheque van drieduizend euro overhandigd, voor de eerste driehonderd verkochte cd’s. Alle Young Ones kregen zelf ook een exemplaar van ‘I’ve got a secret’.

This information is useful