Er is tijdens een hele week meer tijd om de diepte in te gaan

Gepubliceerd: 01 september 2007

Kinder-hiv-consulenten:"Dat een uitnodiging vanuit Frankrijk ook daadwerkelijk zou leiden tot een reis met de jongerengroep, hadden we niet durven dromen. Dankzij een flinke financiële bijdrage van Stichting DOEN, konden wij deze reis werkelijk plannen en uitvoeren."

Aan het woord zijn Eugenie le Poole, Petronette van Jaarsveld, Atie van der Plas en Linda van der Knaap, hiv-consulenten op de kinderpoli's van het AMC en het ErasmusMC-Sophia.

Meer tijd voor diepte

"Behalve gezellig samen vakantie vieren, wilden we als begeleiders deze kampweek aangrijpen om een positief zelfbeeld en vertrouwen in eigen kunnen bij deze jongeren aan te moedigen en te stimuleren. Veel jongeren zijn in het dagelijkse leven gewend om hun hiv-status stil te houden. Het stigma drukt zwaar op hun schouders en vaak denken ze bij voorbaat dat anderen negatief zullen reageren. Zonder echt therapeutisch bezig te zijn, wilden we de jongeren het gevoel geven dat ze oké zijn. Dat hiv een plek heeft in hun leven, maar dat ze méér zijn dan alleen die persoon met hiv.

Normaal gaan we een weekend weg met de jongerengroep, maar we hebben nu ondervonden dat een hele week samen optrekken een duidelijke meerwaarde heeft. Er is dan meer tijd om de diepte in te gaan. Voor sommige jongeren zijn deze vakantiedagen met jongeren onder elkaar het enige moment dat ze helemaal zichzelf en open kunnen zijn."

De consulenten hebben voor de Frankrijk-reis van 'the Young Ones', zoals de groep jongeren met hiv wordt genoemd, hulp gekregen van een vijftal studenten SPH. Zelf hebben ze ook een aantal workshops verzorgd. Een heel bijzondere workshop was die van het 'Body Mappen', geïnspireerd op een activiteit op het Wereld Aids Congres in Toronto vorig jaar. "De jongeren werden uitgenodigd zichzelf levensgroot te portretteren. Er werden schitterende kunstwerken op het canvas gecreëerd, waarin sommigen echt hun ziel hebben blootgelegd. Aan de hand van de schilderijen vertelden ze hun verhaal. Heel ontroerend om te zien. We hopen deze kunstwerken, samen met de verhalen, in december te kunnen exposeren tijdens Wereld Aids Dag."