Young Ones Weekend Driebergen

Gepubliceerd: 14 november 2022

Van 28-30 oktober was het Young Ones Weekend in Driebergen. 27 jongeren tussen de 12 en 16 jaar hebben met zes begeleiders en een kok drie dagen in de bossen doorgebracht. Er zijn allerlei leuke, creatieve activiteiten gedaan en er werd uitgebreid over o.a. stigma gepraat. Lees het verslag van de kinderconsulenten én van deelnemer Ricky, die 15 jaar is.

Eindelijk hadden we weer een weekend voor jongeren met hiv. De laatste keer was alweer in 2019. Veel jongeren die toen mee geweest zijn met het zeilen keken halsreikend uit naar een weekend. Er gingen ook veel nieuwe kinderen mee, voor wie het extra spannend was.

We gingen deze keer met eigen auto’s naar een leuke locatie midden in een bos in Driebergen. In totaal hadden we een groep van 27 jongeren (12-16 jaar), zes begeleiders en een kok. Drie van de zes begeleiders zijn oud-Young Ones die vroeger zelf ook mee gingen als deelnemer. Twee van hen waren  voor het eerst mee als begeleider en vertelden dat ze ook regelmatig met veel plezier terugdachten aan de leuke uitjes met de groep.

Nadat alle ouders naar huis waren gegaan en de bedden waren uitgezocht en opgemaakt, begonnen we met wat kennismakingspelletjes om elkaars namen te leren. Daarna hebben we lekker marshmallows gegeten bij de vuurschaal.

Zaterdag moesten de telefoons worden ingeleverd na het ontbijt. Voor sommigen best lastig, maar het geeft veel rust voor de jongeren en het zorgt ervoor dat er meer met elkaar gesproken wordt. We begonnen met een workshop over stigma, waarin er vragen werden besproken met elkaar en daarna bespraken we stellingen. Voor sommigen een onderwerp dat (nog) niet zo speelt, maar voor anderen een onderwerp met veel dilemma’s.

Na de lunch met pdf pompoensoep (28 KB)  hebben we buiten op het terrein allerlei spellen gespeeld, georganiseerd door een buitensportbedrijf. Leuk om te zien dat alle jongeren goed meededen.

In de avond kwam Bart van Het Klokhuis bingo spelen met ons en tot een ieder z’n verrassing hadden ouders foto’s van hun kinderen ingestuurd; dus in plaats van met nummers, speelden we met de jongeren. En degene wiens foto  werd getoond werd gevraagd om een (klein) dansje te doen, wat nog best veel jongeren durfden! Na de bingo werd er gedanst, wat voor veel jongeren het hoogtepunt van het kamp was.

Zondag gingen we na het ontbijt nog even door met het thema stigma. Er was een workshop voorbereid waar de jongeren iets creatiefs konden doen en tot onze verrassing kozen veel groepen ervoor om te gaan schilderen en er was ook een groepje die dans/ spoken word en een schilderij hadden gemaakt. Na de lunch hebben alle groepjes aan elkaar laten zien wat ze gedaan hadden.

Wat weer mooi om te zien was, dat alle jongeren betrokken werden bij de activiteiten. In de tijd buiten het programma zaten jongeren met elkaar te kletsen op het springkussen of waren ze lekker aan het schommelen. Veel jongeren gaven aan dat een weekend echt te kort is en hebben de wens om een (mid)week weg te gaan. We kunnen dit niet beloven, maar gaan zeker onderzoeken wat de mogelijkheden zijn hiervoor.

De kinderconsulenten

Ik ben dit jaar weer meegegaan op kamp en ik vond het superleuk. We hebben gefeest, maar hebben het ook over serieuze dingen gehad. Zo hadden we het over stigma. Ik vond het best wel interessant om te horen hoe iedereen er mee omgaat. Zelf heb ik het er niet met veel mensen over gehad, maar dit zou ik wel willen, omdat ik denk dat dat zou opluchten. We kwamen er achter dat zowel kinderen als volwassenen betere uitleg moeten krijgen over hiv. Voor mij was het belangrijk om met anderen te zijn die het ook hebben en te weten dat je niet alleen bent.

Ricky, 15 jaar.