Voorlichting

De Hiv Vereniging vindt het belangrijk met voorlichting als product hiv op een positieve wijze  onder de aandacht te brengen.  Voorlichting gaat over het vertellen van een persoonlijk verhaal over leven met hiv of als direct betrokkenen. Voorlichting is een persoonlijke vorm van informatievoorziening en biedt een doelgroep de gelegenheid vragen te stellen. Het werkt stigma rondom hiv tegen en houdt hiv op de agenda.

Diverse voorlichtingen

Jaarlijks worden 50 tot 75 voorlichtingen gegeven binnen het voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger (beroeps)onderwijs, praktijkonderwijs, beroepsopleidingen, universiteit (Gezondheidswetenschappen), maatschappelijk - dienstverlenende en zorginstanties, farmaceuten etc.
Groepen verschillen van grootte: binnen het onderwijs zo’n 20 a 30 personen, bij organisaties en instanties variërend van 10 tot 30 en een groep universiteitsstudenten kan oplopen tot wel 400 tot 500 personen.
Ook zijn de leeftijd en het niveau van de groepen zeer divers. Dat geldt ook voor de context waarbinnen een voorlichting plaats vindt. Denk aan vakken als burgerschapsvorming, biologie of verpleegkunde. Maar ook aan themadagen en projectweken rondom seksualiteit, tolerantie of mensenrechten.

De voorlichters

Voorlichtingen worden gegeven door specifiek getrainde vrijwilligers. Zij presenteren  hun persoonlijk verhaal met behulp van verschillende werkvormen en omgang met groepen. Ook kunnen zij werken met lastige groepen die stigmatiserende opmerkingen maken. Voorlichters zijn op de hoogte van medische onderwerpen en actuele ontwikkelingen op het gebied van hiv. Dit is deels verweven in het eigen verhaal waardoor  het persoonlijk verhaal medisch wordt onderbouwd. Daarnaast vertellen voorlichters over kernwaarden en doelstellingen van de Hiv Vereniging. Voorlichters bieden de voorlichting zoveel mogelijk op maat aan.

Afhankelijk van de soort aanvraag en de beschikbaarheid van de voorlichters wordt een voorlichting gegeven door twee, drie of soms vier voorlichters. Er wordt altijd gezocht naar een zo goed mogelijke match die tegelijk divers is. Hierdoor krijgt de doelgroep direct een gedifferentieerd beeld wat de-stigmatiserend werkt. De positieve ervaringen in praktijk bij  zowel de voorlichters als de aanvragers en groepen, bevestigd de kracht van deze werkwijze.

Kosten

De kosten zijn € 100,- per voorlichting  (= 1 lesuur), ongeacht het aantal voorlichters. Dit is exclusief reiskosten. Bij een reeks of een project wordt in overleg met de Manager Servicepunt en de aanvrager een prijs vastgesteld.

Aanbod

De pool voorlichters bestaat momenteel uit ruim 30 getrainde vrijwilligers, mannen en vrouwen, afkomstig uit het hele land. Omdat we deze diverse pool van getrainde voorlichters hebben bieden we vanuit de Hiv Vereniging ook actief voorlichtingen aan.

Aanvragen

Neem contact op met het Servicepunt: 020 - 689 25 77 op ma - di – do van 14.00 - 22.00 uur of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Heb je interesse in het geven van voorlichting? Neem dan ook contact op met het Servicepunt.

Hiv en aids in ‘t kort

Overdracht van hiv