Reisbeperkingen en normen

Andere regels en normen

slippers 150Realiseer je je goed dat er in landen verschillend over hiv of over mensen met hiv wordt gedacht. Dat de wet- en regelgeving anders kan zijn. Soms moet je vooraf melden dat je hiv hebt bij het hebben van een seksuele contact. Ook al vrij je veilig met een condoom. Mocht je dit niet gedaan hebben dan kan het als een strafbaar feit gezien worden. Laat je dus niet hierdoor verrassen. Zie ook criminalisation.gnpplus.net.

Reisbeperkingen en visums

Voor burgers uit de EU zijn er geen beperkingen om te reizen naar andere EU-landen. Sinds 2010 zijn mensen met hiv welkom in Amerika. Wel moet je een formulier invullen waarop gevraagd wordt of je een besmettelijke ziekte hebt. Omdat hiv van de lijst met besmettelijke ziektes is afgehaald, kun je hier ‘nee’ op antwoorden. Andere landen kunnen nog wel beperkingen opwerpen.

Reisbeperkingen

Een aantal landen buiten de EU laat mensen met hiv niet toe als toerist, of het is vooraf niet zeker of je met hiv-remmers het land probleemloos kunt bezoeken. Andere landen hebben beperkingen als iemand met hiv er langer dan een maand naartoe wil gaan of zich er blijvend wil vestigen. Op www.hivtravel.org kun je nakijken of er in jouw vakantieland beperkingen zijn.

Nog vragen?

Voor meer informatie over reizen en reisbeperkingen kun je contact opnemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging.
Tel:  020 – 689 25 77 (op ma, di en do van 14.00 – 22.00 uur)

Werken buiten Nederland

Medicatie op reis