De kracht van n=n

Gepubliceerd: 26 mei 2020

Afgelopen weekend had ondergetekende en Erwin, Poz&Proud mede-kerngroeplid, een super interessante zaterdag voor de vrijwilligers van de Hiv Vereniging over n=n en de stand van zaken en hoe je n=n “uitdraagt” in je vrijwillgerswerkzaamheden.

Behalve van Poz&Proud waren ook andere vrijwilligers aanwezig van o.a. het servicepunt van de hiv vereniging, peer counselors en mensen “uit het land” van de regio’s Oost en Limburg.

We werden op de hoogte gebracht van de laatste stand van zaken rondom n=n, hoe je de ‘boodschap’ het beste kunt verwoorden (maatwerk, herhaling, taalgebruik) en de boodschap ‘achter’ n=n op verschillende niveaus.

Er was veel aandacht hoe je zelf aankijkt tegen hiv en n=n. De conclusie was dat de n=n boodschap hiv-dragers “empowert”: je bent zekerder van je zelf, er is minder druk je status wel of niet te delen, het zelf-stigma verdwijnt of is minder, er is minder of geen schaamte en het gevoel dat je onderdeel bent van de oplossing i.p.v. dat je het probleem bent ( je kunt het virus immers niet overdragen). Heb je zelf hiv dat ben je de beste expert om de angst bij anderen weg te nemen. Mannen die b.v. daten via de apps weten b.v. als geen ander hoe het is om af te worden gewezen als je je status openbaart.

Een en ander werd onderbouwd door de wetenschap die we momenteel hebben. Wist je b.v. dat 4 grote onderzoeken waarbij 150.000 keer werd gekeken naar seksueel contact waarbij 1 partner positief en de ander negatief was de overdracht 0 was? Dat je niet zes maanden hoeft te wachten nadat het virus onmeetbaar is of onderdrukt is (ook daarin is geen verschil) om het virus over te kunnen dragen? Dat soa’s en prik, bijt-, snij- en spataccidenten geen invloed hebben?

Veel ammunitie om de (v)oor(oor)delen over hiv weg te nemen. Wat bijdraagt aan een fijner leven en het aantal nieuwe hiv-infecties tot 0 terug te brengen (MIPA). Jarenlang is er gehamerd op veilige sex en parallel daar aan deed de angst voor hiv toenemen. Hopelijk gaat de n=n boodschap een kortere levensloop tegemoet.

Ben je vrijwilliger van Poz&Proud/hiv vereniging? Meld je zeker aan voor de volgende bijeenkomst. En/of anders kijk naar deze handige link: video’s van de n=n-campagne.