Informeren van sekspartners

Als je de diagnose hiv hebt gekregen, zal de arts of verpleegkundige het informeren van je partner(s) met je bespreken. Het kan namelijk zo zijn dat je hiv hebt gekregen van een iemand die niet op de hoogte is van hun status.

Als je iemand (anoniem) informeert, kan die besluiten om een hiv-test te doen. Je leest hier meer over de kans op overdracht van hiv. Het is geen verplichting om partners te laten weten dat je hiv hebt.

In het kort:

• Het is niet verplicht om je partner(s) te informeren.
  • Ga na van wie je hiv gekregen kan hebben en informeer hen, zodat die zich kan laten testen.
  • Als iemand op de hoogte is dat die hiv heeft en het virus onderdrukt, kan die hiv niet overdragen via seks.
  • Ga ook na of je hiv aan iemand overgedragen kan hebben, en informeer hen.
  • Hiv is overdraagbaar via seks als iemand geen onderdrukt virus heeft, maar ook via drugsgebruik (drugs spuiten).
  • Je kan anoniem of persoonlijk informeren.

Belang van informeren

De meeste overdracht van hiv vindt plaats door mensen die van zichzelf niet weten dat ze hiv hebben. Hoe eerder iemand weet dat die hiv heeft, hoe beter dit voor hun gezondheid is. Door het snel informeren van anderen, kunnen zij er ook voor kiezen om zich te laten testen op hiv. Ook krijgt iemand dan medicatie die ervoor zorgt dat die persoon het virus niet doorgeeft aan andere personen. Als iemand met hiv een onderdrukt virus heeft (dit bereik je door medicatie te nemen), kan diegene het virus niet meer overdragen via seks (niet meetbaar = niet overdraagbaar, https://www.hivvereniging.nl/n-is-n).

Wie informeren?

Het is belangrijk je partners te informeren als je:

• Denkt dat je hiv van diegene hebt gekregen
  • Seks zonder condoom hebt gehad nadat je hiv hebt opgelopen
  • Drugsnaalden of –spuiten hebt gedeeld nadat je hiv hebt opgelopen.

Je hoeft partners niet te informeren als je:

• Weet dat ze hiv hebben en daarvoor medicatie gebruiken
  • Weet dat ze PrEP gebruiken
  • Seks met een condoom hebt gehad
  • Contact hebt gehad voor je hiv opgelopen zou kunnen hebben
  • Seks hebt gehad als je een onderdrukt virus hebt, je kan hiv dan niet overdragen.

Persoonlijk informeren

Er zijn verschillende manieren om partners te informeren. Het is belangrijk dat je een manier kiest die voor jou fijn voelt. Het is handig om van tevoren te bedenken wat je wil zeggen, en in te schatten hoe iemand zal reageren. Je vaste partner wil je misschien face-to-face informeren. Maar met een losse sekspartner wil je misschien liever bellen. Ook kun je een tekstbericht sturen via SMS, WhatsApp of een datingapp.

Anoniem informeren

Het is ook mogelijk om partners anoniem te informeren. Als je dit niet zelf wil doen, kun je dit door de GGD in jouw regio of je huisarts laten doen. Hier kan de website partnerwaarschuwing.nl voor worden gebruikt. Dit gaat via een code die je van je (huis)arts krijgt. Je partners worden alleen geïnformeerd als je daar toestemming voor geeft. Je kan ook met een anoniem emailadres of telefoonnummer vertellen dat je hiv hebt en je partner(s) vragen zich te laten testen.

Hulp bij het vertellen

Het kan moeilijk zijn om je partners te informeren dat het een goed idee is dat ze een hiv-test laten doen, omdat ze dan te weten kunnen komen dat je hiv hebt. Een anoniem bericht kan dan een goed idee zijn. Bespreek je zorgen met de verpleegkundige op de soa-poli, je huisarts of je hiv-behandelaar of -consulent als je twijfelt over het informeren. Ook kun je met het Servicepunt van de Hiv Vereniging bellen. Zij zijn te bereiken op maandag, dinsdag en donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.