LTS fysiek en online in 2020

Gepubliceerd: 18 mei 2021

De Hiv Vereniging maakt elk jaar een jaarverslag over het afgelopen jaar. In dit jaarverslag zitten ook bijdrages van de regio’s en groepen van de Hiv Vereniging. In dit blog lees je het verslag over 2020 van de Long Term Survivors.

De groep LTS organiseert activiteiten voor mensen die langer dan 20 jaar leven met hiv. Dat zijn mannen en vrouwen in leeftijd variërend van eind veertig tot in de tachtig jaar. De LTS worden bereikt via de LTS-nieuwsbrief (gaat naar 280 mensen) en de verenigingssite met blog. Ook is er een besloten, geheime Facebook-groep met inmiddels 120 leden. De openbare LTS Facebook pagina (www.facebook.com/hivlongterm) wordt door 297 geïnteresseerde mensen gevolgd.

Alle activiteiten worden door de coördinatoren Wolfgang en Caroline, in samenwerking met drie vrijwilligers (= de kerngroep) georganiseerd. De vrijwilligers in 2020 waren Rob, Peter en Hans. Caroline is na vijf jaar in september 2020 gestopt als coördinator maar zal in de toekomst nog af en toe meehelpen bij activiteiten. Oorspronkelijk zou Wolfgang ook stoppen als coördinator, maar omdat er ondanks een vacature op de website van de Hiv Vereniging nog geen opvolger is gevonden gaat Wolfgang nog even door. Door de Corona-pandemie zijn er dit jaar maar weinig activiteiten geweest.

Informatievoorziening, onderling contact en ondersteuning

COC’s True Colors in Paradiso, zondag 26 januari 2020
LTS Eliane, Niels, Orlando, Stephan (Mr. Leather Netherlands 2020), Wolfgang en Gerrit vertegenwoordigden de Long Term Survivors én de Hiv Vereniging op dit belangrijke, jaarlijkse netwerk-event van het COC, met meer dan 1000 bezoekers in Paradiso. Het was weer een mooie gelegenheid om de zichtbaarheid van mensen met hiv te vergroten en de boodschap over n=n tijdens het event te verspreiden. Je kunt er vanuit gaan dat ook in de lhbti+ scene veel mensen er niet mee bekend zijn. Achteraf bezien bleek dit het hoogtepunt van het jaar 2020!

lts true colors 500

Hiv+Borrel
In het kader van contacten leggen én onderhouden met LTS in heel Nederland en netwerken reisde Wolfgang op 31 januari naar Rotterdam en nam deel aan de plaatselijke Hiv+ Borrel.

Amsterdam Pride
Omdat er in 2020 i.v.m. de coronapandemie en de lockdown geen Pride Walk op zaterdag 25 juli plaats kon vinden deed Wolfgang, samen met Erwin van Poz&Proud, mee aan de Pride TV Pride Walk inloopshow met Morad Elouakili in de OBA. Te zien op Salto vanaf 18:20.
Wij gebruikten de TV show ook weer om de boodschap over n=n uit te dragen en mensen met hiv en in het bijzonder de LTS zichtbaar te maken en daarmee stigma te bestrijden.

lts pride tv 2 500

Heel bijzonder waren de gesprekken na afloop van ons 'optreden'. Een andere deelnemer kwam er voor uit óók LTS te zijn.

Voor netwerken en outreach was € 240,- begroot, waarvan maar een heel klein deel is gebruikt voor de reiskosten. De deelname aan de TV show was gratis, dus in plaats van de begrote  € 400,- Euro voor Pride Walk en infostand hadden we geen uitgaven.

Publieke zichtbaarheid, activisme tegen stigma
LTS coördinator Caroline is geïnterviewd voor de vriendschaps-editie van het tijdschrift hello gorgeous. Caroline en Joyce zijn al meer dan dertig jaar beste vriendinnen. 'Wij komen nooit meer van elkaar af.'

Ontmoeten, kennismaking, saamhorigheid, delen en reflectie

De kerngroep LTS had weer lunches, altijd op de derde zondag van de maand van 12.30 tot 15.30 gepland, maar i.v.m. de coronammaatregelen gingen die allemaal niet door.

Sociale media
Juist in deze tijd zijn de digitale ontmoetingsplekken zoals de besloten FB groep van grote waarde. In de loop van het jaar mochten we weer nieuwe 'leden' verwelkomen:

• Leuk al die lieve welkomstwoorden. Interessant deel uit te maken van een groep die 'hetzelfde' hebben meegemaakt
  • Klopt! En toch zoveel diversiteit: man/vrouw, homo/hetero/of nog iets anders, Nederlands van geboorte of afkomstig uit een ander land, nog redelijk jong of al senior, moeders/oma's, vaders? opa's? En woonachtig in heel Nederland.

Ondanks covid-19 hebben we een paar belangrijke, activistische dingen onder de aandacht gebracht en online vormgegeven:

5 juni 2020  HIV Long Term Survivors Awareness Day
Vorig jaar hadden we een heel geslaagde storytelling avond, met een Padlet ter vorbereiding. Dit jaar gebeurde het alleen maar virtueel, weer met een Padlet
Het motto dit jaar was: Not Our First Pandemic - Niet de eerste pandemie die wij meemaken. Please share your insights, having survived the HIV/AIDS pandemic, living in a world confronted by the COVID-19 pandemic now. Deel jouw gedachten als mens die de hiv/aids pandemie heeft overleefd, nu geconfronteerd met de ovid-19 pandemie. #NotOurFirstPandemic #HLTSAD Op Facebook en per nieuwsbrief werd opgeroepen bijdragen te leveren.

lts awareness day 500

Van de oorspronkelijk begrote € 300,- voor een bijeenkomst gebruikten wij maar € 96,- voor een Padlet Pro account (ook voor de AIDS Memorial).

Herdenking
Zondag, 17 mei was het Candlelight Memorial, vanaf 22.00 uur was er een event via Padlet en Facebook. Dit event werd door Wolfgang in samenwerking met Hans Verhoeven (Pride), Eric van der Burg en Marc Vermeulen (allebei Aidsfonds) ruim van tevoren gepland en dan op 17 mei doorgevoerd. Op Facebook en per nieuwsbrief werd opgeroepen bijdragen te leveren online, én met video’s opgenomen bij het Hiv/Aidsmonument.

lts candlelight memorial 500

Een jonge vrouw stuurde later dit bericht:

Beste Wolfgang,
Even een berichtje van iemand die je totaal niet kent, maar graag wilde ik even zeggen dat ik het mooi vind hoe je de herinneringen aan en verhalen over die vreselijke hiv- en aidsperiode in de jaren '80 en '90 deelt. Een jaar of twee geleden zag ik al een interview met je in het AD, nu je verhaal op Aids Memorial Day. Wat je vertelt over je vriend Nacer heeft me enorm geraakt. Ik kan me voor geen meter voorstellen hoe het geweest moet zijn om zoveel wat je liefhebt en zoveel wat je wilde beleven als jongeman kapot ziet gaan aan zo'n ziekte.
Ik ben een vrouw van 32 en heb geen enkele persoonlijke ervaring met de ziekte, maar realiseer me ook dat dit vooral te danken is aan het tijdsgewricht waarin ik geboren ben. Vooral daardoor hoef ik me geen vreselijke zorgen te maken over mijn vrienden die van mannen houden en jong zijn zoals jullie dat waren, iets wat jullie generatie heeft moeten bekopen met zo'n verschrikkelijk onrecht. Het lijkt me bovendien bizar om het te overleven.
Ik hoop dat je het verhaal blijft vertellen, opdat we niet vergeten wat hiv en aids vóór 1996 in Nederlands betekenden en - daar zal mijn vrouwelijke kijk op de zaken wellicht wat sterker om de hoek kijken - opdat ook jonge jongens nu zich realiseren dat seksuele kwetsbaarheid een universeel gegeven is voor ons als mensen. Daarbij heb ik altijd van mijn wijlen moeder, die als vlak-na-oorlogse Nederlandse 37 jaar docente Duits is geweest, geleerd dat docenten Duits altijd een 'thumbs up' verdienen.

lts hiv aidsmonument 2 sm 500

link naar youtube

Roze filmdagen
Op 21 maart zouden we tijdens de Roze Filmdagen naar de film "Jean Paul Gaultier: Freak and Chic" gaan. Maar toen kwam corona, begon de lockdown en werd het filmfestival afgelast en ons event geannuleerd.
Toen waren er ineens in september de Roze Filmdagen Redux in het Ketelhuis en we gingen er met 5 mensen op zondag 20 september alsnog naartoe, met een gezellig nagesprek op afstand, op het terras van het Ketelhuis.

Het was een erg inspirerende film. En erg gezellig met Wolfgang, Roland en Frank

lts power of love 2 250The Power of Love 2020
Op zaterdag 28 november vond weer de jaarlijkse bijeenkomst 'The Power of Love' plaats in Koninklijk Theater Carré, maar vanwege de coronamaatregelen was het aantal zitplaatsen in het theater beperkt. Mensen konden die dag volgen via een livestream. LTS Wolfgang en Jos waren persoonlijk aanwezig.

Het jaar 2020 werd door de coronapandemie en de medio maart begonnen lockdown een onverwacht moeilijk jaar voor ons allemaal. We hebben zo goed mogelijk geprobeerd om digitaal in contact te blijven met LTS en Wolfgang heeft ook deelgenomen aan groepen- en regio-overleg en de algemene Ledenvergadering.
Het is tot nu toe nog niet gelukt een opvolger voor de coördinatie van de LTS groep te vinden. Er staat nog steeds een vacature op de website van de Hiv Vereniging.