Regio Limburg in 2017

Gepubliceerd: 01 mei 2018

In 2017 heeft de regio Limburg zich bezig gehouden met de naamsbekendheid en netwerk op te bouwen in de regio Limburg.

In de regio Limburg is het al jaren een grote uitdaging om mensen met hiv met elkaar in contact te brengen. Er zijn nu 5 vrijwilligers die er de schouders onder zetten om eerst maar eens hiv en het stigma op de agenda van provinciale partners te krijgen als opmaat voor onderling contact. De langgerekte provincie, met twee buitengrenzen en in de grensgebieden veel niet-westerse illegale prostituees maakt dat de uitdagingen heel specifiek zijn en moeilijk vergelijkbaar met andere regio’s.

Open dag

locatie inlooplunch binnen 200In mei was de eerste open dag bij het Land van Gulick in Sittard. Verschillende zorginstellingen presenteerden zich aan het publiek waaronder Humanitas en Buddyzorg Limburg. Door deze open dag is er een goede relatie opgebouwd met Buddyzorg Limburg. De volgende stap was de netwerklunch in juni. Verschillende zorginstellingen waren uitgenodigd om kennis te maken met de Hiv Vereniging regio Limburg. Door deze dag hebben we goede contacten opgedaan met de GGD, Antoine van Lune (Roze Netwerk PvdA), Humanitas, Huis van de Zorg, Buddyzorg Limburg, Anti-discriminatie voorziening Limburg.

Patiënten informatie-avond

In september was de eerste patiënten informatie-avond van MUMC+ waar de Hiv Vereniging een presentatie heeft gehouden. Verschillende leden en een bestuurslid van de vereniging waren hierbij aanwezig.

Lunch

Door deze activiteiten zijn we na de zomer van start gegaan met de eerste lunch speciaal voor mensen die leven met hiv en de betrokkenen uit de omgeving. Dr. Sarah Stutterheim en prof. Arjan Bos gaven tijdens deze lunch een presentatie over stigma en vertelden over het onderzoek wat ze hebben gedaan met de Hiv Vereniging waar de website positiefzorgt.nl uit voort is gekomen.

Wereld Aids Dag

Naast deze lunch zijn we druk bezig geweest met de organisatie van de eerste Wereld Aids Dag in Maastricht op 1 december. Partners in deze organisatie zijn: COC Limburg, Buddyzorg Limburg, Diens Kerk en Samenleving, Universiteit Maastricht en de Open Universiteit. We kunnen oprecht zeggen dat het een enorm succes was. Hans Meex gaf een boekpresentatie. Dr. Sarah Stutterheim en prof. Arjan Bos gaven een presentatie over stigma en hiv samen met 3 vrijwilligers van de Hiv Vereniging. Volgende jaar gaan we het zeker herhalen en het zou een mooi streven zijn om MUMC+ en de GGD erbij te kunnen betrekken.

Kerst-lunch

Als laatste hebben we rond kerst een kerst-lunch georganiseerd. We hebben besloten om volgend jaar de lunches op zaterdag te houden zodat mensen niet vrij hoeven te nemen van hun werk om te kunnen komen.

MUMC+

Naast deze activiteiten onderhouden we halfjaarlijks contact met MUMC+. Op dit moment moeten we bekijken wat ze kunnen betekenen in onze activiteiten en hoe we elkaar kunnen aanvullen in de behoeftes.

De vrijwilligers

Op dit moment zijn we met 5 vrijwilligers. Twee daarvan hebben afgelopen jaar de training voor voorlichter gevolgd en hebben zich ingezet als voorlichter bij het Summa College in Eindhoven. De Facebookpagina van regio Limburg heeft 147 volgers.

Als team zijn we ontzettend trots op de behaalde resultaten van afgelopen jaar!

Vastberaden ga ik die strijd aan om het stigma te breken.

Thank you so much, happy new year. You guys been my new family this year and i honestly would be very sad without support i had from you and every one in Hiv Vereniging....Thank you......