Klachten over de zorg

Het kan gebeuren dat je ontevreden bent over iets bij je internist, hiv-consulent, huisarts, tandarts of bij welke support dan ook. Het gebeurt ook wel eens dat een bedrijfsarts zich niet aan zijn beroepsgeheim houdt of dat een tandarts hiv-positieven een slechtere service biedt. Een voorbeeld is dat hiv-positieven bij sommige tandartsen alleen als laatste patiënt op de dag terechtkunnen, omdat men vindt dat anders de patiënten die erna komen risico lopen.

Het is aan jou om:

• het te laten voor wat het is;
  • het te bespreken met de betreffende persoon;
  • het te bespreken met iemand in je omgeving;
  • op zoek te gaan naar iemand die je beter helpt;
  • contact op te nemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging;
  • informatie in te winnen bij een andere arts, een zogenaamde 'second opinion';
  • een klacht in te dienen.

Aanspreken

Ga allereerst in gesprek met je zorgverlener. Doe je verhaal en zoek antwoorden op je vragen. Misschien dat uitleg en verduidelijking door beiden al voldoende is. Vind je het moeilijk om je zorgverlener direct aan te spreken kun je ook kijken of er binnen de instelling een vertrouwenspersoon of klachtenfunctionaris is die je kan helpen. Bereid het gesprek voor met iemand en schrijf eventueel je klacht op. Ook kun je iemand anders vragen om namens jou een klacht in te dienen als je er tegen op ziet. Bedenk dat je het recht hebt om een klacht in te dienen.

Wat wil je bereiken met je klacht

Ga voor jezelf na wat je precies voor ogen hebt. Hieronder staan een aantal doelen op een rijtje met daarbij de meest logische route die je kunt volgen.

erkenning

Je wilt erkenning van je klacht.Neem contact op met de zorgverlener of diens leidinggevende. Geven zij je geen gelijk of excuus: dien een klacht in bij de klachtencommissie.

Download de brochure U heeft een klacht over de zorg van de Patiëntenfederatie Nederland.

Informatieve websites:

Wat is stigma