Positive Families 2019 – Carnaval in Rio weekend

Published: 02 March 2020

Op 24, 25 en 26 mei 2019 hebben we ons jaarlijkse Positive Families weekend mogen beleven. Met maar liefst 9 (waarvan 7 nieuwe) vrijwilligers zijn we dit weekend gestart. Locatie was, voor de vierde keer op rij, Summercamp Heino. Er waren ruim 20 gezinnen aanwezig, met bijna 40 kinderen. Gezinnen in diverse samenstelling en/of ethnische achtergrond.

In de aanloop

Vrijdagmiddag, vanaf een uur of twee, kwamen de vrijwilligers aan en zijn we begonnen met de voorbereidingen. Ontvangst van de gasten was vanaf vijf uur. Ook dit jaar was er weer een bus geregeld, om de mensen van ver, die niet met OV kunnen, op te halen en naar Heino te brengen. Om 21.00 was iedereen aanwezig.

K & K: knutselen en kennismaken

De vrijdagavond was er knutselen voor de kinderen, met de ouders was er een kennismakingsronde. Nadat iedereen zichzelf en zijn/haar gezinssamenstelling algemeen had voorgesteld, gingen we verder in tweetallen, met als gespreksopdracht: ‘wat verbindt jou/ons?’
Deze eerste gespreksronde verliep wat chaotisch, mede doordat er steeds weer mensen binnenkwamen die niet direct om 20.30u aanwezig konden zijn. De avond werd besloten met een kampvuur waar de kinderen marshmallows konden roosteren en broodjes konden afbakken.

Uitwisseling en vertoning van kunsten

Na het ontbijt op zaterdagochtend, waren er voor de kinderen workshops trommelen, dans en capoeira. Voor de ouders was er in de ochtend een gespreksronde met Pim (vrijwilliger), die vertelde over haar onderzoek naar ‘hoe vertel je je kind dat jij hiv-positief bent?’
Hieruit kwamen veel reacties en gesprekken voort. Aangezien er in deze ronde nog vaak werd aangegeven dat er in de gezondheidszorg aardig wat tekort aan up-to-date kennis is, kwam na de pauze Carlijn (vrijwilliger) aanschuiven om ook nog iets vertellen over haar onderzoek naar de omgang in de zorg met (en voor) hiv-positieve zwangere vrouwen. Omdat een van de vrijwilligers, die ook een ouderpraatje zou houden, vlak voor het weekend afhaakte, konden de ouders na de lunch aanschuiven bij de workshop capoeira.
Aan het eind van de middag hebben de kinderen laten zien wat ze hadden geleerd en de avond werd afgesloten met een barbecue en de disco.

De hoogte in en omdenken

Op zondag was er, na het ontbijt, het letterlijke hoogtepunt van het weekend voor vele kids, namelijk het hoogteparcours: klimmen voor beginners en gevorderden. Voor de ouders was er een wandeling over het terrein uitgezet, met langs het pad een aantal ‘omdenk’-spreuken. In groepjes werden de ouders op pad gestuurd. De omdenkspreuken konden worden gebruikt als gespreksonderwerp.Een aanal voorbeelden:

• Zelfs als je op de goede weg bent, zul je overreden worden als je daar gewoon blijft zitten.
  • Als ik niet zo'n perfectionist was, zou mijn leven perfect zijn.
  • Zoals verwacht loopt alles anders.
  • In de put? Mag je een wens doen.

Na de wandeling en het klimmen was het alweer tijd voor de lunch.
Na de lunch was het tijd voor afscheid en vertrek. Stipt om 14.00 was de bus er weer, om de deelnemers van ver weer op te halen en naar huis te brengen

We kijken terug op een goed weekend voor de kinderen én de ouders, vol met nieuwe ontmoetingen, maar ook werden eerder opgedane contacten aangehaald en verdiept!

impressie weekend positive families 2019 500

Oproep voor coördinator en vrijwilligers

Na diverse oproepen op social media voor vrijwilligers voor het kinderprogramma, kwamen er voldoende reacties en zijn er 9 (inclusief mijzelf) vrijwilligers actief geweest in het weekend. Helaas zijn de vrijwilligers om verschillende redenen niet meer in staat, zoals in de voorgaande jaren, om het Positive Families weekend een aantal jaar achtereen mee te draaien.
We hebben voor de komde activiteiten in 2020 inmiddels al wat nieuwe vrijwilligers kunnen toevoegen, maar er zijn zeker nog plekken over zoals te lezen valt in de vrijwilligersvacature.
De vacature voor coördinator Positive Families staat ook open. Voor de huidig ecoördinator was dit het laatste weekend. Hopelijk is er binnen de doelgroep, of anders binnen de vereniging, iemand die, vol enthousiasme, deze rol wil vervullen. We zullen dit in de voorbereidende mailing en in het weekend van 2020 onder de aandacht brengen.

This information is useful