Jong Positief in 2018

Published: 13 May 2019

Jong Positief richt zich op jongeren met hiv van ca. 18–30 jaar. Zij worden bereikt via consulenten in de hiv-behandelcentra en mond-tot-mondreclame. Belangrijke issues zijn onderling contact en empowerment; empowerment in de vorm van het bestrijden van (zelf-)stigma (jonge migrantenmannen). De sectie Jong Positief is een groep met een sterke uitstraling waar jongeren beïnvloeders in kunnen zien en worden. Qua activisme zullen we ons bezighouden met de strijd tegen stigma door onszelf zichtbaar te maken in de maatschappij.

Zelfredzaam en kunnen geïnformeerde eigen keuzes maken

Het afgelopen jaar is dit thema nog niet volledig op de agenda geplaatst. Jongeren kunnen in een WhatsAppgroep (ongeveer 20 deelnemers) met elkaar in contact komen en daar vragen stellen die spelen. Dit helpt hun bij het maken van keuzes. Er wordt momenteel binnen de kerngroep gekeken hoe wij dit in 2019 mee kunnen nemen.

Jongeren met hiv worden zichtbaar in maatschappij, vermindering stigma bewerkstelligen

Als kerngroep hebben wij in 2018 er met name voor gezorgd dat jongeren met hiv door elkaar gezien worden en merken dat ze er niet alleen voor staan. Zowel Arjen en Eva hebben meerdere malen hun verhaal verteld in de media. Als jongeren die leven met hiv hebben wij wel aandacht gehad van de media, maar we zijn niet als Jong Positef sterk naar buiten gekomen om stigma te verminderen.

Het is belangrijk om eerst een veilige omgeving onderling te creëeren. Vaak weten jongeren pas sinds kort hun diagnose en hebben ze vragen als hoe ze het aan hun ouders moeten vertellen. Voor 2019 willen we daarom niet te veel focussen op het naar buiten treden, maar vooral op het onderlinge contact.

Verbinding tussen jongeren met hiv binnen de vereniging

Dit jaar zijn er meerdere evenementen georganiseerd door jong positief, namelijk:

• Bijeenkomst in Utrecht (10 pers)
    Op een zaterdagmiddag was er een bijeenkomst in Utrecht voor jongeren met hiv. De middag bestond uit een ontmoeting in een café, leuke quiz en diner. Het was een van de eerste bijeenkomsten van Jong Positief sinds lange tijd en was een goede start van een nieuw begin.
  • Pizza eten bij Bryan (10 pers)
    Op een zondagmiddag was de groep uitgenodigd voor pizza bij Bryan op werk. Er waren een aantal last minute afmeldingen, maar uiteindelijk kwamen er nog zo’n 10 man naar Harderwijk. We hebben buiten aan een picknicktafel kennis gemaakt onder het genot van bier en pizza. In het groepsgesprek werd over van alles gepraat, maar er was ook gelegenheid om af en toe iets persoonlijks te delen.
  • Moorddiner in Utrecht (14 pers)
    Het moorddiner was in een ontspannende sfeer een spel spelen onder jongeren met hiv. De groep was heel divers, hetero/homo vrouwen en mannen. Tussen de spelrondes door werden gerechten geserveerd. Dit zorgde ervoor dat het diner werd afgewisseld met serieuze gesprekken en plezier. Feedback over dit evenement was zeer positief.
This information is useful