Actie voor bescherming positie van sekswerkers

Published: 07 October 2021

De Hiv Vereniging wordt regelmatig gevraagd om haar expertise in te zetten bij thema’s rondom stigmatisering, discriminatie en criminalisering, waarbij er een (in)directe link is met hiv of mensen met hiv. Zo hebben we onlangs ondersteuning geboden bij een derde-partij interventie dat is ingediend bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) op het gebied van sekswerk. Waarom de Hiv Vereniging hieraan heeft meegewerkt lees je hier.

De aanleiding was een klacht, ingediend bij het EHRM door een groep sekswerkers, tegen de Franse staat vanwege een repressief sekswerkbeleid in Frankrijk. Het platform SekswerkExpertise, een netwerk van Nederlandse ngo’s op het gebied van sekswerk en mensenhandel, wil via een derde-partij interventie het Europees Hof in de procedure bijstaan. Dit doen ze door informatie in te brengen over de ervaringen op het gebied van sekswerk in Nederland. Er wordt een overzicht gegeven van wetten, beleid en uitvoering in de praktijk inzake sekswerk en mensenhandel in Nederland en de positieve impact hiervan op de veiligheid en gezondheid van sekswerkers (met hiv).

Wat is een derde-partij interventie?

De  president van het EHRM kan iemand anders dan de verzoeker of de staat waartegen de klacht is gericht, machtigen om zich in de procedure te mengen. Bijvoorbeeld vanwege hun bijzondere ervaringen. Deze persoon kan schriftelijk informatie verstrekken via de derde-partij interventie. In dit geval is het platform SekswerkExpertise degene die via de derde-partij interventie informatie verstrekt aan het EHRM.

Sekswerk is werk

Sekswerk is in Nederland een legaal beroep. Ook sekswerkers met hiv kunnen gewoon hun werk doen. Toch is het stigma dat aan sekswerk kleeft groot. Het heeft een negatief effect op de sociale positie van sekswerkers, waardoor zij kwetsbaarder worden voor geweld en uitbuiting, met risico op soa’s en hiv. Ook verslechtert hierdoor de toegang tot gezondheids- en hiv-zorg en is er minder aandacht voor seksuele gezondheid (zoals PrEP).

Criminalisering heeft een negatief effect

In heel Europa stelt een toenemend aantal landen het kopen van seks strafbaar. Criminalisering en politieoptreden tegen klanten beïnvloedt de arbeidsomstandigheden en seksuele transacties van sekswerkers, waaronder ook risico op geweld, soa’s en hiv.  Nederland heeft dus belang bij deze zaak, omdat de mogelijke gevolgen ervan verder reiken dan Frankrijk en dus invloed kunnen hebben op de positie van sekswerkers in andere landen, waaronder in Nederland. De Hiv Vereniging vindt het daarom belangrijk om mee te werken aan het initiatief van SekswerkExpertise om op te komen de positie van sekswerkers (met hiv) in en buiten Nederland.

Link naar PDF Third-party intervention SekswerkExpertise

This information is useful