Tam-Tam bijeenkomsten

Onder mensen met hiv van niet-Nederlandse afkomst komt het vaak voor dat men vanwege het taboe op hiv geen contact wil met andere mensen in dezelfde situatie. De angst voor roddel en uitsluiting is erg groot. Maar een deel van hen wil na verloop van tijd wel graag contact.

Ook willen sommigen zich actief inzetten voor mensen in dezelfde situatie en voor de Hiv Vereniging. In 2008 is daaruit Tam-Tam voortgekomen, met als doel de zelfredzaamheid van deze mensen te stimuleren. In oktober nog op de derde zaterdag van de maand - vanaf november 2018 is dat op de tweede zaterdag van de maand, van 13.30 tot 17.00 uur, is er een bijeenkomst in het Fraterhuis Elim in Tilburg. Voor velen is dit de enige mogelijkheid om vrijuit over hun hiv-infectie te praten en ervaringen uit te wisselen.

Het kan erg opluchten om er over te praten met mensen die in een soortgelijke situatie zitten. Bovendien is dit contact cruciaal voor het accepteren van de hiv-status en het werken aan een positief zelfbeeld. We willen nieuwe migranten met hiv uit Brabant graag stimuleren zich aan te sluiten. Aanmelden bij de coördinator van Tam-tam is daarvoor noodzakelijk. Zo waarborgen we de veiligheid en privacy van alle bezoekers.

De naam Tam-Tam is door de mensen zelf gekozen en verwijst naar de angst van velen dat hun hiv-status bekend wordt bij familieleden en bekenden. Tijdens de bijeenkomsten zijn de voertalen Engels en Frans. We bespreken een centraal thema en daarnaast is er ruimte voor sociaal contact en andere activiteiten die de integratie bevorderen en het sociaal isolement doorbreken. Tam-Tam bestaat sinds april 2008 en we merken dat mensen elkaar blijven bellen, contact houden en elkaar ondersteunen.

Enkele indrukken van onze huidige leden over deze bijeenkomsten:

• elkaar aanmoedigen
  • uitwisselen van ideeën, leren van elkaar, elkaar helpen en stimuleren
  • blij zijn met je leven
  • je problemen en uitdagingen delen omdat iedereen zich in dezelfde situatie bevindt
  • het is goed voor lichaam en geest
  • onderwerpen die besproken worden helpen ons
  • Tam-Tam is als een familie: 'Ik ben niet alleen'
  • 'Samen zijn wij sterker'

Voor verdere informatie of aanmelding kunt u contact opnemen met:
Patrick Lee
Coördinator Tam-Tam Hiv Vereniging Regio Brabant - 06 - 13 609 809
of via het Servicepunt 020 - 689 25 77 (ma, di, do van 14.00 - 22.00 uur)

Bijeenkomst voor Hiv-positieve mensen met een migratie-achtergrond in Noord Brabant
Iedere tweede zaterdag van de maand, behalve in oktober 2018 op de derde zaterdag, hebben wij een bijeenkomst in Tilburg.
Wij hopen u spoedig te verwelkomen.

Adres:
Fraterhuis Elim