Een positieve en stimulerende rol

Gepubliceerd: 26 mei 2017

Bertus Tempert treedt toe tot het bestuur van de Hiv Vereniging. In zijn functie zal hij zich speciaal inzetten voor migrantenbelangen. Hij stelt zichzelf voor.

Bertus 465

‘Eigenlijk vind ik dat een migrantenvrouw met hiv voor migrantenbelangen in het bestuur van de Hiv Vereniging moet zitten. Daar wil ik mij de komende tijd hard voor maken. Ik ken verschillende migrantenvrouwen met hiv en daar zitten best potentiële kandidaten tussen. Ik hoop dat ik de komende jaren iemand op weg naar een bestuursfunctie kan ondersteunen en begeleiden.’ Deze woorden heb ik gezegd tijdens de ALV in mei 2016 toen ik werd gekozen als bestuurslid. Mijn naam is Bertus Tempert, ben getrouwd met Omar en woon in Amsterdam.

Op mijn 24e werd ik buddy voor homomannen met aids bij Schorer. Dat was in de jaren tachtig en begin jaren negentig toen er amper goede behandeling mogelijk was. In vijf jaar heb ik vier mannen begeleid; mannen wier leven door aids werd verwoest. In diezelfde periode ging ik werken bij de Aids Soa Infolijn. Daarnaast was ik bijna 13 jaar projectleider van een activiteitenprogramma voor druggebruikers met aids/hiv bij Jellinek. We waren onze tijd ver vooruit met onze naam LOL (laat ons leven, laat ons lachen); door één van de deelnemers bedacht. Doel van dit programma was om mensen uit hun isolement te halen door gezamenlijk iets gezelligs en actiefs te doen. Wekelijks ging ik met een groepje cliënten op stap en dit varieerde van bioscoopbezoek, een dagje naar het strand tot uiteten. De meeste van deze cliënten zijn dood.

Ervaringsdeskundige

Zeer waarschijnlijk ben ik al eind jaren tachtig geïnfecteerd geraakt, maar ik weet sinds 2002 dat ik hiv heb. Het heeft mij moeite gekost om dit een goede plek te geven. Van professional werd ik opeens ook zelf ervaringsdeskundige. Ik herinner mij nog goed dat ik met een cliënt van Jellinek bij de hiv-consulent was. Een week later zat ik weer tegenover dezelfde hiv-consulent, maar toen voor mijzelf.

Stigma, taboe en isolatie, dat moet veranderen

Inmiddels werk ik alweer acht jaar bij het programma Etnische Minderheden bij Soa Aids Nederland. Daar heb ik aardig wat kennis en ervaring opgebouwd in het bereiken van en werken met migranten(groepen) mét en zonder hiv. Eén van de dingen waarop ik trots ben zijn de filmpjes die ik heb mogen maken (in samenwerking met de Hiv Vereniging) waarin migranten openlijk vertellen over hun leven met hiv. Ze worden goed bekeken en ook gebruikt in de spreekkamers van ziekenhuizen en andere hulpverlenende instanties. Vooral migranten komen later in zorg en stigma, taboe en isolement zijn hier groter dan onder andere groepen met hiv. Dit moet veranderen. Als bestuurslid hoop ik hier een positieve, stimulerende rol in te spelen. Bestuurlijke ervaring heb ik opgedaan bij de European Foundation of Drughelplines (FESAT). Bij dit netwerk van telefoonhulplijnen op gebied van drugs was ik vijf jaar secretaris van het Dagelijks Bestuur.

Verbinden van mensen

Ik vind organiseren leuk. Een voorbeeld hiervan is het jaarlijkse Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks op Wereld Aids Dag waarvan ik projectleider ben. Op 1 december komen dan ruim 500 professionals uit het hiv-soa- en sekswerkveld bijeen om zich te laten informeren over de laatste ontwikkelingen, te laten inspireren en te netwerken. De vereniging is hierin een belangrijke partner. Plezier, energie en voldoening haal ik vooral uit het verbinden van mensen die samen ergens voor staan. Ik ben open, direct, luister goed, heb oog voor behoeftes van anderen, streef naar kwaliteit en houd van een informele werksfeer.

Vier het leven!

Tot slot: ik houd van stedentrippen (Barcelona en Chicago zijn mijn favoriete steden), goede televisieseries (Game of Thrones, Banshee, en uit een ver verleden Six Feet Under) en films, onze tuin, mooie wijnen, lezen én schrijven. Op het werk ben ik één van de vaste columnisten en sinds de oprichting in 2012 schrijf ik columns in hello gorgeous. Humor is belangrijk voor me. Mijn motto is dat het leven gevierd moet worden, juist ook wanneer je leeft met hiv.'

Bertus Tempert

Bestuurslid migrantenbelangen