In Memoriam: Orlando Lansdorf, hiv-activist van het eerste uur, overleden

Gepubliceerd: 09 maart 2021

Op zaterdag 6 maart is hiv-activist Orlando Lansdorf overleden. De vereniging is diep bedroefd door het plotselinge overlijden van Orlando. Al in de jaren 90 streed Orlando voor de belangen van mensen met hiv en wij zijn hem dan ook enorm dankbaar voor zijn onvermoeibare inzet. Hij overleed in zijn slaap en werd 55 jaar.

Een wervelwind van positiviteit

Orlando was binnen de lhbti-community en hiv-community een wervelwind van positiviteit. Onvermoeibaar zette hij zich in voor verschillende communities en bracht altijd een glimlach op ieders gezicht. In de jaren 90 was hij onderdeel van de Safe Sex Guerrilla. De Safe Sex Guerrilla was een groep jongens die met theatrale acts aandacht vroeg voor hiv en safer seks in kroegen, discotheken en sauna’s in het hele land. Toen Orlando zelf ook hiv+ was trad hij op met de Hiv Monologen, met dit initiatief vroeg hij aandacht voor leven met hiv.

Orlando1

Onderdeel van de community

De hiv-community is ontdaan door het overlijden van Orlando. Hij was veel aanwezig bij activiteiten van de Hiv Vereniging. We hebben enkele mensen gevraagd om hun reactie te delen op het overlijden van Orlando.

Voorzitter Bertus Tempert geeft aan:

‘Met het plotseling overlijden van Orlando verliest de lhbti- en hiv-community een markante persoonlijkheid, die zelf letterlijk een stem en gezicht gaf aan de strijd tegen onrecht en discriminatie. Orlando kwam op voor de belangen van mensen met hiv. Ik ken Orlando nog uit de jaren negentig van de Safe Sex Guerrilla, een groep jongemannen die met spetterende acts hiv-voorlichting gaf in het homo-uitgaansleven. Later maakte hij o.a. de hiv-monologen, waarin hij open sprak over zijn hiv. We zijn generatiegenoten en kwamen elkaar regelmatig tegen in het uitgaanscircuit. Zeker ook omdat hij op verschillende plekken zelf achter de bar stond. Altijd vrolijk, strijdbaar en positief ingesteld. Orlando laat een  grote leegte achter. Ik wens zijn dierbaren veel sterkte.’

Fred Verdult vertelt ons:

'Ik had de indruk dat Orlando in de gay-community leefde, uitbundig en energiek. De laatste keer dat ik hem gesproken had was voor een groepsinterview dat ging over mentale gezondheid. Hij heeft het nodige op zijn bord gekregen en daar had hij veel over te vertellen, hij was zo gedreven. Wat ik het meest bewonder was dat met alles wat op zijn bord kwam hij mee aan de slag ging, er goed mee omging en ook nog iets terug deed voor de community, dat is zeer bewonderenswaardig.'

Orlando4

Ook binnen de groep Long Term Survivors, waar hij zich mee verbonden voelde, is iedereen ontdaan. Caroline geeft aan: 'Orlando, het was je lach die maakte dat je kracht had om te zijn die je wilde zijn.' Hij organiseerde bijvoorbeeld een fantastische Storytellingavond rondom lang leven met hiv in een lunchroom op de Zeedijk, zijn buurt! Wolfgang zegt: 'Ik denk dat Orlando iedereen met een open mind en zonder vooroordelen bejegende, dát, en zijn openheid en eerlijkheid, was zijn kracht. In het kader van de Black Lives Matter beweging sprak hij zich wel steeds scherper uit tegen elke uiting van racisme. Wij konden zo goed samen werken, ik mis hem zo!'

De Hiv Vereniging hoopt dat Orlando’s positiviteit en kracht nog lang bij ons mogen blijven en vele mensen blijft inspireren. Moge hij rusten in kracht.