Veerkracht en zichtbaarheid

Gepubliceerd: 07 november 2018

Aids2018: Vorig jaar vroeg Pieter Brokx Leo Schenk voor het schrijven van een boekje over de mijlpalen van de Hiv Vereniging, sinds de oprichting in 1990. Het (Engelstalige) boekje was bedoeld voor de internationale media en bezoekers aan Aids2018.

Afgelopen februari ging Leo ermee aan de slag. Het begon met een paar maanden research, waarbij alle edities van Hivnieuws zijn doorgenomen en zijn eigen archief is doorgespit. Met Pieter was overeengekomen dat hij kritisch mocht zijn, waar nodig. En dat het vooral ook zou moeten gaan over de ontwikkeling van de Nederlandse hiv-community, en de rol die de vereniging hierin heeft gespeeld.

Omdat het voor een buitenlands publiek was bedoeld, wilde Leo niet te veel namen noemen van de personen die belangrijk zijn geweest in de geschiedenis van de vereniging. Vanwege de beperkte ruimte, wilde hij ook niet overal in detail treden. Daarop is besloten een tijdslijn aan de tekst toe te voegen, waarbij er ook ruimte was voor de ontwikkelingen die niet werden beschreven.

Daarnaast interviewde hij ook een aantal mensen die op hun eigen manier een betrokkenheid met de vereniging hebben. Leo is erg tevreden met het resultaat. Vooral ook omdat het ondanks alle drukte is gelukt ervoor te gaan zitten. Soms was het schrijfproces lastig, omdat hij werd teruggevoerd naar de donkerste periode in de geschiedenis van de vereniging. Maar het bracht vooral vergenoegdoening om te zien waar we met z’n allen vandaan zijn gekomen en waar we nu staan.

Download de pdf Engelstalige (936 KB) of pdf Nederlandstalige (7.94 MB) versie.