Doe mee met het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks!

Gepubliceerd: 11 november 2020

Soa Aids Nederland organiseert elk jaar rond 1 december het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks in de Beurs van Berlage, maar door het coronavirus wordt het een online bijeenkomst. Ook dit jaar is de Hiv Vereniging aanwezig met een workshop over peer-counseling en hebben we een rol in het plenaire gedeelte.

Het thema dit jaar is ‘Soa- en hiv-preventie: een nieuwe aanpak’. De ontwikkelingen in soa- en hiv-preventie gaan snel. Het testbeleid staat ter discussie en innovaties op het gebied van zelftests krijgen een belangrijke plek in de soa-zorg. De uitbraak van het coronavirus zorgt voor uitdagingen, maar biedt ook kansen. Zo nam de toepassing van eHealth de afgelopen maanden een enorme vlucht. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van soa- en hiv-preventie? Daarover wordt gesproken op 1 december tijdens de eerste volledig online editie van het Nationaal Congres Soa*Hiv*Seks.

Rol van de Hiv Vereniging

Ook dit jaar is de Hiv Vereniging op verschillende manieren aanwezig tijdens het Nationaal Congres. Vanuit de peer-counselors wordt een workshop georganiseerd over het belang van onderling contact en ondersteuning. Ondertussen weten we dat in contact staan met andere mensen met hiv helpt om de diagnose een plek te geven, maar in de praktijk is dat nog vaak lastig te stimuleren. In de workshop gaan we daarom het gesprek aan met zorgprofessionals over de drempels en oplossingen rondom lotgenotencontact.

Naast de workshop zijn we ook onderdeel van het plenaire gedeelte tijdens het congres. Tomas (medewerker Landelijk Bureau) gaat in gesprek met vrijwilliger Jorgos (peer-counselor en regiocoördinator Oost-Nederland) over zijn eigen ontwikkeling en de kracht van mensen met hiv. Een indringend gesprek over ontwikkeling, ondersteuning, zelfredzaamheid en de kracht van het inzetten en delen van je kennis en ervaring.

Het programma

Naast de inbreng van de Hiv Vereniging zijn er ook nog vele andere interessante onderwerpen die aan bod komen.

Tijdens het plenaire programma wordt gesproken over de impact van corona op seks, soa’s en hiv. Hoe beleven Nederlanders seksualiteit sinds de uitbraak van corona en hoe sluiten we aan bij hun behoeften? Verder zien we dat de toepassing van eHealth en thuistesten steeds meer toeneemt. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de toekomst van soa- en hiv-preventie? Vier experts gaan daarover met elkaar in gesprek.

Na het plenaire programma zijn er 2 rondes met interactieve sessies via Zoom. De onderwerpen variëren van de toekomst van testen op chlamydia tot de inzet van videoconsulten en socialmedia-influencers. Net als altijd kies je zelf aan welke sessies je deelneemt. We nemen alle sessies op, zodat je ze later kunt terugkijken. Tussendoor is er voldoende ruimte om bijvoorbeeld een podcast te luisteren, met experts te praten of even pauze te nemen.

Jij kan meedoen!

Ook mensen met hiv zijn van harte welkom tijdens het congres. Het perspectief van mensen met hiv is zeer waardevol en kunnen zorgprofessionals vaak nieuwe inzichten geven. Gezien het dit jaar online is zijn de kosten een stuk lager. De kosten zijn € 25,- voor de hele dag (studenten betalen € 10,-), inclusief een pakketje met handig materiaal en een kleine versnapering. Ben je vrijwilliger van de Hiv Vereniging? Dan kun je de kosten declareren bij jouw coördinator.

Bekijk hier het programma en schrijf je in.