AIDS2018 – GROOTS

Gepubliceerd: 05 november 2018

Aids2018: Dit jaar mocht ik, als lid en frontman van de werkgroep Aids2018 en als één van de stand coördinator, een bijdrage leveren aan de Wereld Aids Conferentie in Amsterdam. En als ik aan Aids2018 terugdenk, komt er één woord in mij op: “GROOTS”

drippy 250 2GROOTS in wat we in korte tijd bereikt hebben. Want al waren de voorbereidingen al in 2017 begonnen. De trein kwam pas echt op gang toen begin 2018 de officiële congresorganisatie (IAS) de draaiboeken weer uit de kast had gepakt. Het mooie idee om als Positively Dutch (Hiv Verenging samen met hello gorgeous en Atlas2018, en ondersteund door Volle Maan) de Nederlandse hiv-community te vertegenwoordigen en de bezoekers te verwelkomen in Amsterdam, was al snel geboren. Waarna het alle hens aan dek was om de plannen te realiseren. En dat is gelukt. We stonden er in juli, en hoe!

Global Village publiek 250GROOTS was ook de Global Village. Met stands van talloze organisaties van over de hele wereld. En vooral met de kleurrijke verzameling mensen die daar, vol passie en met veel positieve energie, verhalen over leven met hiv en aids wilden delen. Mooie verhalen, over wat er allemaal al bereikt is. Minder mooie verhalen, over stigma en onderdrukking. Maar vooral verhalen over hoop en wat ze allemaal nog zouden willen/kunnen doen. Voor alles was aandacht. In beeld, geluid (veel geluid) en vooral in gesprekken.

GROOTS vond ik onze aanwezigheid in de Global Village. Niet alleen door de prachtige Positively Dutch stand, die duidelijk zichtbaar was tussen alle andere stands. Maar vooral door de tomeloze inzet en energie van alle vrijwilligers en vertegenwoordigers van de drie organisaties. Werkzaamheden werden ongenschijnlijk moeiteloos verdeeld en uitgevoerd. Er werden enthousiast folders, boekjes en buttons uitgedeeld. Er werden enquêtes afgenomen. En er werden vooral veel, heel veel, inspirerende gesprekken gevoerd en ervaringen gedeeld.

Global Village Pos Dutch 250GROOTS waren ook de bijdragen aan het programma in onze stand. En zeker het plezier en het enthousiasme waarmee deze werden gebracht. Met een groot aantal positieve reacties op onze oproep, zowel van binnen de vereniging als aan alle hiv-gerelateerd organisaties die Nederland rijk is, konden we een uitgebreid en afwisselend programma samenstellen. Soms waren er presentaties voor (hele) kleine groepjes, zoals bij Hiv uit de Kast, de Positive Prayer en onze workshopreeks en regionale inzet in Den Haag. Soms waren alle poefjes (en bijna alle koptelefoons) bezet, zoals bij de presentatie over onze postercampagne en de workshop van de Long Term Survivors. En soms gingen zelfs de voetjes van de vloer en werden de heupen losgeschud, vooral bij het spetterende optreden van GAM Amsterdam en toen Eliane Becks Nininahazwe haar ritmische muziek opzette.

GROOTS vond ik persoonlijk ook de inspirerende toespraak van Bill Clinton (volledig terug te zien op Youtube - zie onderaan dit artikel). Waar ik op de laatste dag,  stiekem op de perskaart van een collega, bij kom zijn.  Mij kreeg hij helemaal mee en in de grote congreszaal was te horen en te voelen dat ik zeker niet de enige was. De boodschap die bij mij is blijven hangen is dat we er nog niet zijn. We mogen trots zijn op wat we hebben bereikt, maar niet genoegzaam achterover leunen. Want dan dreigt de voortuitgang van de afgelopen jaren verloren te gaan.Samen met zijn persoonlijk les uit een ontmoeting met Nelson Mandela: wanneer je je met hart en ziel inzet, kun je heel veel bereiken. Resoneerde deze speech nog lang bij mij na.

GROOTS is dan ook mijn trots over wat wij gezamenlijk hebben neergezet en de bijdrage die ik daaraan heb mogen leveren. Het heeft mij niet alleen de energie gegeven om de intensieve en hectische dagen in en buiten de Global Village door te komen en op mijn (vermoeide) benen te blijven staan. Ik ben ook vastbesloten om me, openhartig en met (hernieuwde) energie, bezig te blijven houden met (het stimuleren van) het delen van verhalen over het leven met hiv in Nederland. Om daarmee zoveel mogelijk mensen een duwtje in de rug te geven om er zelf het beste van te maken. Of liever meer dan dat: GROOTS te leven!

Henk-Jan Meppelink

Bekijk hier de toespraak van Bill Clinton, inclusief de onderbrekingen door sekswerkers die eisten dat Aids2020 niet in San Fransisco wordt gehouden, vanwege het Amerikaanse beleid om sekswerkers, drugsgebruikers en mensen uit verschillende landen niet toe te laten tot de Verenigde Staten.