We did it. We made it.

Gepubliceerd: 27 juli 2018

Aids2018: De echte drukte op de Global Village lijkt een beetje voorbij. Zo vol met mensen als maandag is het op de dagen erna niet meer geweest. Dat komt ook omdat vanaf dinsdag de wetenschappelijke conferentie echt van start is gegaan en bezoekers daarvan de hele dag sessies volgen. Gelukkig is het ook niet vaak meer zo lawaaiig als maandag, toen ik met een knallende koppijn naar huis ging.

Condomize? Echt niet!

Alleen bij de Durex stand is het soms een gejoel van belang. Silent disco? Echt niet! Ondanks de fuchsia koptelefoons komt daar een enorm geluid vandaan. Van de bezoekers.  Een erg aantrekkelijke stand, lijkt het, met leuke gadgets, zoals een miniventilatortje, waarvan mijn dochter erg gecharmeerd is. De stand heeft in grote roze letters CONDOMIZE staan. Ze zoeken het maar lekker uit. Ik heb ze niet meer nodig, die stinkende rubbers, haha!

Colourful

stand lts 2Op de stand van Positively Dutch blijven mensen af en aan lopen. Deze week deelt de Hiv Vereniging zo’n 1.000 linnen n=n (of u=u) tasjes met inhoud uit. Daarin zit behalve een n=n kaart (ja, in het Engels) een prachtig boekje met de “milestones” van hiv in Nederland, verzameld en geschreven door Leo Schenk. Er waren ook weer interessante en leuke dingen te doen op de stand op donderdagmiddag. Een heel goede workshop over ouder worden met hiv, georganiseerd door Wolfgang van de Long Term Survivors en geleid door een Canadese vrouw, met medewerking van drie internationale gasten. Tegelijkertijd was er weer muziek op het hoofdpodium maar met de microfoon en koptelefoons konden we stand lts 3elkaar dit keer wel goed verstaan. Er was bij deze workshop ook veel internationale kleur in de actief participerende deelnemers. En dat is fijn om te merken want nog steeds lijken sommige mensen te denken dat de Hiv Vereniging of Positively Dutch een “ white men’s thing”  is. Niet waar. Onder de vrijwilligers zijn opvallend veel vrouwen en GAM TV (voor de Ghanese community in Amsterdam Zuid-Oost) is lekker actief en zichtbaar aanwezig.

Positive Prayer

positive prayer 3Om drie uur ‘s middags kwam de van oorsprong Nigeriaanse dominee Elvis Iruh uit Almere om de Positive Prayer te leiden. Dominee Elvis keek zijn ogen uit op de Global Village, hij wist niet dat het zo enorm groot was en ik denk ook dat hij zich niet had gerealiseerd hoeveel nogal expliciet uitgedoste sekswerkers, transgender mensen, gays er zouden zijn. De Positive Prayer was een kleine maar erg mooie bijeenkomst met een boodschap van dankbaarheid voor het leven en opdracht om medicatie te blijven slikken werd uitgedragen. En dat is een welkome boodschap van een migrantendominee. De Hiv Vereniging is in gesprek met deze belangrijkegroep community leaders om zich sterk te maken tegen stigmatisering van mensen met hiv en bespreekbaarheid van hiv als chronische aandoening te faciliteren.

Diversiteit

positive prayer 1Behalve dominee Elvis droeg ook de openlijk gay Anglicaanse dominee uit de Interfaith stand een belangrijk steentje bij. Prachtig om te merken dat we allemaal onszelf mogen zijn, zonder het af te hoeven dwingen, ook al voelt het, net als voor dominee Elvis,  soms een beetje raar als je wordt geconfronteerd met zoveel expliciet geuite diversiteit. Iemand zei die middag heel treffend: de sfeer op de Global Village is eigenlijk zoals je wilt dat men in de buitenwereld met elkaar omgaat. Later in de middag gaf Eliane Becks een presentatie van hoe zij haar dans en storytelling inzet tegen stigma. Erkenning voor deze energieke vrouw die zich de hele week op allerlei fronten heeft ingezet, in de voorconferentie voor stand elianevrouwen, in de U=U voorconferentie, in de Stigma Experience, in de Positive Flame tour en Power of Love. Kijk vrijdagavond ook maar even naar Nieuwsuur, ook daar kun je haar zien. Op de Positively Dutch netwerk zone werd het een gezellige boel, er werd samen gedanst en vooral de Oegandese U=U activist William Mantovu (volg hem op Facebook!) ging helemaal los. Verschillende Positive Sisters van de stand tegenover Positively Dutch lieten zich overhalen om toch even de brug die we uitgooiden over te steken en de heupjes los te gooien. Bridging the gap. Dit. Is. Positively. Dutch. Dus.

De heetste avond ooit

Zo tegen half zes is het wel een beetje afgelopen met de aanloop. Mensen lopen dan vooral hard langs omdat ze op weg zijn naar een afspraak, een borrel, een ontmoeting. Want vaak ook zijn er ’s avonds nog allerlei dingen te doen. Zoals bijvoorbeeld gisteravond het symposium over de uitdagingen in de Nederlandse hiv-zorg, 2018 en verder, gefinancierd door Gilead. Vanaf een uur of zes verzamelden zich in het Boathouse bij Strand Zuid in de RAI vooral Nederlandse artsen en verpleegkundigen. Ook Posidiva Hetty en mijn collega Renee Finkenflügel waren van de partij om te luisteren naar viroloog en onderzoeker Anne Wensing, chef de clinique van het UMCU Andy Hoepelman, coördinator van het H-TEAM Godelieve de Bree en OLVG internist en bestuurslid van hello gorgeous Kees Brinkman, die al een week in een knalrood n=n shirt over het terrein loopt. Mijn collega Renee en ik gniffelden een beetje dat we hoopten voor hem dat hij er een paar stuks van heeft want met deze temperaturen….  We dreven het botenhuis bijna uit, zo ongelooflijk warm in die prachtige ruimte aan het water, waar de avondzon lekker pal op stond. Het donderde en bliksemde nog even, maar de bevrijdende regen bleef helaas uit. Uitdagingen in de Nederlandse hiv-zorg…. De grootste uitdaging was vooral de temperatuur, op de “hottest night ever recorded in Amsterdam”. En dan moet de Amsterdam Pride nog beginnen!

Stigma in een “tolerante” samenleving

Ik vond het een hele eer om ook in die rij prestigieuze namen van presentatoren te staan. Ik was uitgenodigd om een presentatie over stigma in Nederland als “tolerant” land te geven. Aan de hand van alle meldingen die we bij de Hiv Vereniging via het Servicepunt en via Facebook krijgen toonde een top 40 daaruit aan dat het in Nederland wat stigma betreft echt niet gedaan is.  En dat juist zorgprofessionals er een handje van hebben onnodig extra maatregelen te treffen of onzorgvuldig om te gaan met gegevens van mensen met hiv. En dat maakte echt indruk. Ik ben dan zo enorm trots dat ik de video’s van onze liefdevolle n=n campagne kan laten zien en het mantra van Marjolein erin kan stampen en het door de aanwezigen kan laten herhalen: mensen met hiv die medicatie slikken kunnen het virus niet overdragen op hun partners, kunnen gezonde kinderen krijgen en hebben dezelfde levensverwachting als mensen zonder hiv. Ook Kees Brinkman onderstreepte het belang van de rol van zorgprofessionals om de n=n boodschap actief uit te dragen aan mensen met hiv.

We did it

Met een grote bos bloemen als dank reed ik met open raam weer richting Harmelen, dit keer met de auto. Want vandaag heb ik weer vroeg dienst op de stand. De laatste dag van de Global Village met aan het einde van de dag de vrijwilligersborrel in de Beurs van Berlage. We did it. We made it. Wat een topteam stond er deze week op onze netwerk zone. Diepe, diepe buiging voor jullie allemaal.

Reina Foppen
medewerker Community netwerk