Hiv Vereniging roept op tot nieuw beeld over leven met hiv

Gepubliceerd: 20 juli 2018

Aids2018: In de week van 23 - 27 juli vindt de Internationale Aids Conferentie (Aids2018) plaats in de RAI in Amsterdam. Het moment om hiv en leven met hiv in Nederland anno nu onder de aandacht te brengen. De Hiv Vereniging stelt dat het algemene publiek nog een verouderd beeld heeft over leven met hiv en de overdracht van hiv. Dit draagt bij aan het stigma rondom hiv. De conferentie is een perfecte gelegenheid om dit om te zetten in een actueel beeld anno 2018.

Tegenwoordig kunnen mensen met hiv in Nederland net zo oud worden als mensen zonder hiv. Het was al bekend dat in de dagelijkse omgang overdracht van hiv niet mogelijk is. De huidige medicatie onderdrukt het virus zo goed dat het onmeetbaar is in het bloed. Dit betekent dat het virus dan ook seksueel niet meer overgedragen kan worden.Pieter Brokx: ‘De wetenschap heeft in de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt met als gevolg medicatie waarmee hiv goed onderdrukt kan worden. Helaas is het sociaal maatschappelijke beeld van hiv in Nederland blijven hangen in de jaren ’90, met schadelijke gevolgen voor mensen met hiv en voor het beheersen van de epidemie’. Goede behandeling en begeleiding voorkomt overdracht en zorgt dus voor minder nieuwe hiv-infecties. Nederland moet voorop lopen in het doorbreken van dit beeld en het normaliseren van leven met hiv. Onze ervaringen hieruit kunnen gebruikt worden voor andere regio’s in de wereld waar de aids-epidemie nog steeds niet voorbij is.

Ook lopen mensen met hiv in Nederland nog steeds aan tegen discriminatie, afwijzing en stigma. Verouderde beelden en onjuiste informatie zorgen voor misverstanden. Daarom vindt de vereniging het belangrijk om media en journalisten te ondersteunen om dat beeld te veranderen. Juist Aids2018 is het moment waarbij in berichtgeving mensen met hiv aan het woord kunnen komen en vertellen over hun dagelijks leven, waar zij tegenaan lopen en hoe zij in de maatschappij staan. De Hiv Vereniging heeft een gevarieerde groep van mensen met hiv die beschikbaar zijn voor de media.

In het gratis toegankelijke Global Village is de vereniging aanwezig als onderdeel van Positively Dutch (hal 5, stand 504, bij het hoofdpodium). Deze stand verwelkomt conferentiebezoekers en het algemeen publiek en geeft informatie over de activiteiten van de Nederlandse hiv-community. Elke ochtend kan daar in gesprek gegaan worden met vertegenwoordigers van de vereniging. Partners in de stand zijn hello gorgeous en Atlas2018, ook zij presenteren zichzelf. Verder is de vereniging de motor achter het U=U blok, in Nederland bekend als n=n, tijdens de protestmars op maandag 23 juli en heeft zij een meetingpoint op het Museumplein bij de tentoonstelling ‘The Stigma Project’ tijdens de Positive Flame op woensdag 25 juli.

We nodigen iedereen van harte uit om de kans te grijpen dit unieke evenement mee te maken.

Pieter Brokx
directeur Hiv Vereniging