EL Rey y la Reina – Red Ribbon Concert

Gepubliceerd: 23 mei 2018

Aids2018: De Koning en de Koningin ontmoeten, dat overkomt niet iedereen. Als je voornaam ook nog eens Koningin betekent, dan wordt het natuurlijk extra bijzonder! Stiekem hoopte ik een beetje op een ontmoeting van deze Reina van eenvoudige komaf met la Reina Máxima. Inclusief een onderonsje in het Spaans, misschien?

Het spreken met Koning over de Nederlandse hiv-respons was achteraf zeker zo leuk en goed, want wij zijn van hetzelfde bouwjaar en kennen beiden de heftige tijd van het opvlammen van de aidsepidemie in Oost-Afrika eind jaren 80. Dat was ook het begin van het gesprek aan onze tafel.

reinaf red ribbon concert 2 250Koning Willem-Alexander vertelde dat hij in 1989 als piloot vloog voor Flying Doctors en zich toen erg bewust werd van de ernst van de ziekte. Laat 1989 nu ook het jaar zijn van mijn hiv-diagnose. Toen ik de Koning dat vertelde was hij verbaasd, omdat hij zich net had afgevraagd of er uit die tijd nog wel mensen met hiv in leven zouden zijn.

Dat was een perfect bruggetje voor de vertegenwoordigers van de formele hiv-zorg aan onze tafel. Marc van der Valk, de voorzitter van de NVHB, kon de Koning vertellen dat we zulke goede medicatie hebben dat mensen met hiv tegenwoordig gezond oud kunnen worden en dat 90% van de patiënten in Nederland ook deze medicatie krijgt. We konden de Koning dus nog een beetje bijspijkeren, maar daar kwam hij ook voor.

De onbekendheid met hiv bij het algemeen publiek en het stigma dat er nog steeds omheen hangt hinderen het overgrote deel van de mensen met hiv in Nederland, vertelde Gerjanne ter Beest, de voorzitter van de V&VN/VCH (vereniging van verpleegkundig consulenten hiv). Hierdoor is het ook zo moeilijk om de laatste infecties in Nederland op te sporen. Silke David, van het RIVM, voegde toe dat we ons ook niet meer kunnen richten op groepen die nog op hiv getest moeten worden, omdat het gaat om een relatief klein aantal infecties onder veel verschillende groepen mensen. Onze directeur Pieter Brokx en Louise van Deth (directeur Aidsfonds) benadrukten het belang van het gezamenlijk optrekken van al deze verschillende partijen in de Nederlandse hiv-respons.

De Koning was ook geïnteresseerd in de kennis over hiv bij jongeren. Het is volgens hem belangrijk dat er bij de nieuwe generatie een actueel beeld komt en de kennis verbetert. Alle respect voor Renee Klein, van wie de foto groot in beeld kwam en Jim van der Zee, die Mr. Blue ten gehore bracht, maar dat is een tijd die we in Nederland echt ver achter ons gelaten hebben. Het was geweldig dat het Koninklijk paar uitgebreid kon spreken met Chris en Anne en natuurlijk met Chaniel. Dit zijn de nieuwe gezichten van hiv in Nederland. Ze hebben er hartstikke zin in! En ze hebben toevallig ook nog hiv, maar dat bepaalt zeker niet hun leven.

Omdat ik aan de tafel stond als vertegenwoordiger van de community van mensen met hiv in Nederland heb ik de Koning bedankt en laten weten dat ik diep geraakt was door het feit dat hij en de Koningin een rood lintje droegen. Deze publieke solidariteitsverklaring van het Koningspaar met ons, mensen met hiv in Nederland, is voor mij na bijna 30 jaar leven met hiv een ongekende opsteker geweest.

Reina Foppen