De interventie ‘Positief leven met hiv’ online!

Gepubliceerd: 23 september 2019

In samenwerking met de Hiv Vereniging hebben onderzoekers uit Leiden de online interventie ‘Positief leven met hiv’ ontwikkeld. De interventie is zowel in het Nederlands als in het Engels te volgen. De interventie is gratis, maar kost wel tijd: ongeveer 1 tot 2 uur per week gedurende 8 weken.

Interventie voor depressieve klachten

‘Positief leven met hiv’ is ontwikkeld voor mensen met hiv met milde tot matige depressieve klachten. De interventie is een online zelfhulpprogramma dat deelnemers ondersteunt bij het verminderen van negatieve gedachten, gedrag en gevoelens. Door het programma te volgen krijg je meer zicht op je klachten en ontwikkel je vaardigheden om beter met die klachten om te gaan. De interventie is gebaseerd op het boek ‘Leven met hiv’, dat je misschien bent tegengekomen tijdens de workshopreeks.

Aanmelden

Je kan je op www.zelfpositiefleven.nl aanmelden als je gebruik wil maken van deze interventie. Het online programma past bij jou als:

• Je het fijn vindt om zelf, met ondersteuning van een coach, aan de slag te gaan met je somberheid.
  • Je het prettig vindt om aan het programma te werken wanneer en waar je wilt.
  • Je voldoende tijd ervoor hebt, zo’n 1 tot 2 uur per week gedurende 8 weken.
  • Je 18 jaar of ouder bent.
  • Je langer dan een half jaar hiv hebt.
  • De beschikking hebt over een computer, laptop of tablet met internet.
  • Je goed Nederlands of Engels kan lezen en begrijpen.
  • Ook kun je op www.zelfpositiefleven.nl de vragenlijst ‘Hoe somber ben ik?’ invullen, om te kijken hoe het er voor staat met jouw sombere gedachten. Je wordt uiterlijk binnen 2 weken gebeld of je deel kan nemen aan het online programma.

Meer informatie

Je leest hier meer over het onderzoek naar de effectiviteit van deze interventie. Hier lees je meer over mentale gezondheid.