Aanvullend verzekerd? Check of je je lidmaatschap kan declareren!

Gepubliceerd: 23 februari 2021

Ook in 2021 vergoeden een aantal zorgverzekeraars het lidmaatschap (deels) bij een aantal aanvullende verzekeringen.
Op www.zorgwijzer.nl/vergoeding/patientenverenigingen en op de website van je zorgverzekering vind je de voorwaarden voor vergoeding van het lidmaatschap in 2021. Vervolgens regel je de declaratie met de klantenservice van je zorgverzekeraar.

Bewijs van aansluiting

Vaak verbindt een zorgverzekeraar een voorwaarde aan de vergoeding. Namelijk of een patiëntenorganisatie is aangesloten bij de Patiëntenfederatie (NPCF) of Ieder(in). De Hiv Vereniging is aangesloten bij zowel de Patiëntenfederatie als Ieder(in). Wordt er naar een bewijs van aansluiting gevraagd? Op de website van de Patiëntenfederatie (NPCF) staat vermeld dat de Hiv Vereniging is aangesloten. Op de website van Ieder(in) staat ook vermeld dat de Hiv Vereniging is aangesloten (zoek op ‘hiv’ in de zoekbalk). Informeer jezelf of neem contact op met je verzekering als je vragen hebt.

Vergoedingen 2021

• De Friesland:
    • Optimaal (€25)
  • IZA:
    • Extra Zorg 1 (€25), Extra Zorg 2 (€25), Extra Zorg 3 (€25)
  • IZZ:
    • Zorg voor de Zorg (€25), Zorg voor de Zorg + Extra 1 (€25), Zorg voor de Zorg + Extra 2 (€25), Zorg voor de Zorg + Extra 3 (€25)
  • Menzis:
    • ExtraVerzorgd 2 (€50), Extraverzorgd 3 (€50)
  • National Academic:
    • Aanvullend 1 (€25), Aanvullend 2 (€25), Aanvullend 3 (€25)
  • PMA:
    • ExtraVerzorgd 2 (€50), Extraverzorgd 3 (€50)
  • Pro Life:
    • Smallpolis (€25), Mediumpolis (€25), Largepolis (€25), Extra Largepolis (€25)
  • Promovendum:
    • Royaal (€25), Ideaal (€25), Excellent (€25)
  • ZEKUR:
    • Extra (€ 25, eenmalig)
  • Zorg en Zekerheid:
    • Basis (€ 17,50 of € 20), Standaard (€ 17,50 of € 20), Top (€ 17,50 of € 20), Plus (€ 17,50 of € 20), GeZZin (€ 17,50 of € 20)

Geld terug over 2020?

Bij sommige zorgverzekeraars kun je met terugwerkende kracht ook de vergoeding van 2020 declareren. Je vindt hier een lijst van zorgverzekeraars met de vergoedingen over 2020, die zijn anders dan van dit jaar. Neem contact op met je zorgverzekeraar voor meer informatie.