Recht op levering hiv-medicatie voor drie maanden - update 2022

Gepubliceerd: 03 maart 2022

Krijg je nog steeds je hiv-medicatie niet voor 3 maanden mee van de apotheek? Dat is echt niet nodig. Na de instelperiode mag medicatie voor chronisch gebruik per drie maanden verstrekt worden, ook wanneer deze duurder is dan € 1000,- per maand. Lees hieronder wat je kan doen als je nog steeds elke maand naar de apotheek moet.

Akkoord VWS

Al in 2016 kwam het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) tot een akkoord waarin staat dat (dure) medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden door de apotheek. Toch bleek dit in de praktijk niet te gebeuren. Een deel van het probleem lag bij de zorgverzekering: in de voorwaarden van een aantal zorgverzekeraars stond niet dat medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden. Ook lag een deel van het probleem bij apothekers. Deze waren soms niet op de hoogte van het akkoord van het Ministerie van VWS, of hielden zich (onterecht) aan de voorwaarden van de zorgverzekeraars.

Aangepast voorwaarden

De Hiv Vereniging heeft in de afgelopen jaren herhaaldelijk contact opgenomen met de zorgverzekeraars om ze te wijzen op het akkoord van het Ministerie van VWS. Tot 2019 hadden namelijk niet alle verzekeraars in hun voorwaarden staan dat medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden. De inzet van de Hiv Vereniging heeft goed uitgepakt, en vanaf 2020 houden eindelijk alle zorgverzekeraars zich aan het akkoord van het Ministerie van VWS. We hebben alle voorwaarden voor 2022 nagelopen, en alle zorgverzekeraars hebben in hun voorwaarden staan dat (dure) medicatie voor chronisch gebruik na de instelperiode voor 3 maanden meegegeven mag worden. Lees hier ons rapport ' pdf Levering hiv-medicatie per drie maanden (1.74 MB) '.

Wat doen als je medicatie niet meekrijgt?

Wanneer hiv-medicatie niet voor drie maanden wordt meegegeven door de apotheek kun je het volgende doen:

• Wijs de apotheker op de voorwaarden van je zorgverzekeraar. Deze vind je in pdf het rapport (1.74 MB) .
  • Wijs de apotheker op het akkoord van het Ministerie van VWS. Ook deze is aan het rapport toegevoegd.
  • Wanneer de apotheek deel uitmaakt van de BENU-keten kan de apotheker op de BENU Nieuwsbrief Zorg van 28 december 2020 gewezen worden. Hierin staat het volgende: “Afgelopen periode is opgemerkt dat in sommige apotheken hiv-medicatie voor korter dan drie maanden is meegegeven. Hiv-medicatie dient voor drie maanden te worden meegegeven”.
  • Maak een melding bij het Servicepunt van de Hiv Vereniging. De Hiv Vereniging inventariseert bij welke apotheek(ketens) problemen plaatsvinden. Ook kan de Hiv Vereniging in gesprek gaan met de apotheker wanneer de problemen aanhouden
  • Als je in het algemeen ontevreden bent over je apotheek maar er geen andere apotheek in de buurt is, zou je ook een online apotheek kunnen overwegen. Hier vind je meer informatie.

Wat als er leveringsproblemen zijn?

Soms geeft de apotheek aan dat hiv-medicatie niet voor drie maanden meegegeven kan worden omdat er leveringsproblemen zijn. Wanneer er een landelijk tekort is staat dit op farmanco.knmp.nl. Dus check of de stofnaam van je hiv-medicatie op deze lijst staat. Als dat zo is kan de apotheek soms echt niet leveren. Dit komt heel zelden voor.

Meestal is de hiv-medicatie op bij de apotheek zelf of bij de groothandel. Dan is het de verantwoordelijkheid van de apotheker om via een andere apotheek of groothandel je hiv-medicatie te regelen. Dit probleem kan voorkomen worden door op tijd je hiv-medicatie te bestellen.

Vragen?

Wanneer er onduidelijkheden zijn of het probleem niet opgelost is met de informatie uit het rapport, neem dan contact op met het Servicepunt van de Hiv Vereniging via 020 - 689 25 77 (maandag, dinsdag en donderdag van 14:00 tot 22:00) of stuur een bericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..