Vergoedt VGZ Eviplera niet meer per 1 oktober?

Gepubliceerd: 23 september 2020

Eind augustus gaf zorgverzekeraar VGZ aan Eviplera niet meer te vergoeden. Eviplera bestaat uit rilpivirine, emtricitabine en tenofovir disoproxil. VGZ wil voortaan alleen los rilpivirine en emtricitabine/tenofovir disoproxil vergoeden. Je krijgt dan dus twee pillen per dag in plaats van één. VGZ heeft de Hiv Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Hiv-Behandelaren (NVHB) en de Vereniging van Hiv-Consulenten (V&VN-VCH) hiervan niet op de hoogte gesteld. Wij vernamen dit via een apotheker, en hebben direct actie ondernomen.

Disclaimer: we schrijven normaalgesproken geen artikelen over bepaalde merkmedicatie (tenzij het nieuwe medicatie betreft), maar we hebben ervoor gekozen in dit artikel de merknaam te noemen omdat dit over toegang tot bepaalde medicatie gaat.

Update 28 september 2020: VGZ heeft aangegeven dat ze hun besluit hebben herzien en dat Eviplera na 1 oktober nog steeds vergoed zal worden. Het is nog niet bekend of dit zal betekenen dat het permanent zo blijft, of dat VGZ in de toekomst toch de vergoeding wil stopzetten. Uiteraard blijven we dit op de voet volgen, en zullen we een update geven wanneer er meer bekend is. Voor nu dus goed nieuws!

Wat is de reden?

VGZ voert een preferentiebeleid, dit betekent dat zij bepalen welke medicatie de apotheek je geeft. De reden dat VGZ Eviplera niet meer wil vergoeden zijn de kosten. Volgens medicijnkosten.nl kost Eviplera €782,91 per 30 dagen. Een combinatie van een losse pil rilpivirine en een losse pil emtricitabine/tenofovir disoproxil kost €301,20 per 30 dagen (rilpivirine kost €272,55 en de goedkoopste generieke emtricitabine/tenofovir disoproxil kost €30,65). Maar door het inwisselen van een één-pil-per dag pil voor twee verschillende pillen, wordt de hiv-behandeling aangepast. Dit gaat tegen het ‘samen beslissen’ -beleid in de zorg in.

Wat betekent dit in de praktijk?

Het stopzetten van de vergoeding betekent dat wanneer je verzekerd bent bij VGZ je per 1 oktober niet gewoon Eviplera krijgt, maar dat je twee losse pillen krijgt die je tegelijk inneemt. Therapietrouw is extreem belangrijk bij hiv-medicatie, en het is aangetoond dat het slikken van één pil per dag bevorderend is voor therapietrouw. Wij vinden het dus zeer problematisch dat mensen, zonder dat ze de keus hebben, overgezet worden naar twee generieke pillen.

Wanneer je graag één pil per dag wil blijven slikken kun je in overleg met je hiv-behandelaar overstappen naar andere hiv-medicatie. Maar een overstap moet je zelf willen maken, het beleid van een zorgverzekeraar mag hier geen reden voor zijn. Hiernaast kun je, wanneer het niet opgelost wordt, per 1 januari 2021 overstappen naar een andere zorgverzekeraar, zodat je vanaf die datum weer gewoon Eviplera meekrijgt. Maar ook dat is voor ons een ongewenste uitkomst.

Medische noodzaak

Ook kun je de hiv-behandelaar vragen om ‘medische noodzaak’ op het recept te schrijven wanneer je Eviplera slikt. Zelfs wanneer de zorgverzekeraar, zoals VGZ, een preferentiebeleid voert, is wisselen van merk niet toegestaan. Je moet dan het voorgeschreven medicijn (in dit geval Eviplera) meekrijgen en vergoed krijgen. De apotheker of zorgverzekeraar kan wel eisen dat je eerst de combinatie van twee pillen rilpivirine en emtricitabine/tenofovir disoproxil probeert. Maar dit is tegen de regels, en je hoeft hier niet mee akkoord te gaan. pdf Je vindt hier een stappenplan (213 KB) waarin je leest hoe je medicatie met ‘medische noodzaak’ meekrijgt bij de apotheek.

Wat doet de Hiv Vereniging?

We willen voorkomen dat mensen die bij VGZ verzekerd zijn per 1 oktober tegen hun zin verplicht worden te switchen van hiv-medicatie. Ook is het onwenselijk dat op ieder recept voor Eviplera ‘medische noodzaak’ wordt geschreven, of dat mensen die Eviplera willen blijven slikken per 1 januari moeten overstappen van zorgverzekeraar.

De Hiv Vereniging heeft contact opgenomen met het Ministerie van VWS om dit probleem aan te kaarten. Zij geven aan dat ze vanwege corona geen tijd hebben gehad om zich hiermee bezig te houden, maar dat ze dit nu oppakken en erop terugkomen. We wachten dus op de mogelijkheid om samen met de NVHB en V&VN-VCH een afspraak te maken. Onze doelstelling van het gesprek bij VWS is om hen uit te leggen waarom de juiste pillen belangrijk zijn voor de juiste zorg en dat daarmee niet zomaar geswitcht kan worden. Ook om te voorkomen dat het lijkt alsof we alleen voor Eviplera naar VWS gaan, terwijl we het bredere probleem willen aankaarten.

Hiernaast is een producent in overleg met het medische team van VGZ, en zij hebben VGZ gevraagd om de beslissing terug te draaien of wanneer dit niet mogelijk is uit te stellen. Zij laten ons deze week weten wat de uitkomst van dit gesprek is. We geven jullie een update over dit proces zodra er vorderingen zijn.

Vragen?

Bij vragen kun je contact opnemen met het Servicepunt. Zij zijn bereikbaar via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of op maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur op 020 - 689 25 77.