Recht op levering hiv-medicatie voor drie maanden - update 2020

Gepubliceerd: 27 februari 2020

Krijg je nog steeds je hiv-medicatie niet voor 3 maanden mee van de apotheek? Dat is echt niet nodig. Na de instelperiode mag medicatie voor chronisch gebruik per drie maanden verstrekt worden, ook wanneer deze duurder is dan € 1000,- per maand. Lees hieronder wat je kan doen als je nog steeds elke maand naar de apotheek moet.

Akkoord VWS

Al in 2016 kwam het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) tot een akkoord waarin staat dat (dure) medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden door de apotheek. Toch bleek dit in de praktijk niet te gebeuren. Een deel van het probleem lag bij de zorgverzekering: in de voorwaarden van een aantal zorgverzekeraars stond niet dat medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden. Ook lag een deel van het probleem bij apothekers. Deze waren soms niet op de hoogte van het akkoord van het Ministerie van VWS, of hielden zich (onterecht) aan de voorwaarden van de zorgverzekeraars.

Aangepast voorwaarden

De Hiv Vereniging heeft herhaaldelijk contact opgenomen met de zorgverzekeraars om ze te wijzen op het akkoord van het Ministerie van VWS. Tot vorige jaar hadden namelijk niet alle verzekeraars in hun voorwaarden staan dat medicatie voor chronisch gebruik voor drie maanden meegegeven mag worden. De inzet van de Hiv Vereniging heeft goed uitgepakt, en vanaf 2020 houden eindelijk alle zorgverzekeraars zich aan het akkoord van het Ministerie van VWS.

Wat doen als je medicatie niet meekrijgt?

In het rapport dat je pdf hier (1.71 MB) vindt, lees je precies wat je kan doen als je je hiv-medicatie niet voor drie maanden meekrijgt. Ook vind je hier de voorwaarden van de zorgverzekeraars en het akkoord van het Ministerie van VWS. Wanneer er onduidelijkheden zijn of het probleem niet opgelost is met de informatie uit het rapport, neem dan contact op met het Servicepunt van de Hiv Vereniging via 020 - 689 25 77 (maandag, dinsdag en donderdag van 14:00 tot 22:00) of stuur een bericht aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..