Twee mensen waarschijnlijk genezen van hiv

Gepubliceerd: 06 maart 2019

Afgelopen dinsdag kwam het nieuws naar buiten dat er twee personen hoogstwaarschijnlijk zijn genezen van hiv. Door middel van een stamceltransplantatie, die nodig was voor de kanker waarvoor ze in behandeling waren, kregen beide personen speciale cellen die ervoor zorgen dat ze hiv-vrij zijn geworden.

De resultaten van deze studie werden gepresenteerd bij CROI, het medische congres voor het internationale hiv-veld. De methode van de stamceltransplantatie werd ook gebruikt bij Timothy Brown, de eerste persoon die genas van hiv. Na deze medische doorbraak in 2007 werden er verschillende studies opgezet waarin onderzoekers gingen kijken of het mogelijk was andere mensen met hiv te genezen. Het gaat hier om een groep mensen die behandeld moeten worden voor een bepaald soort kanker en daarbij ook een stamceltransplantatie moeten ondergaan. Hierbij wordt het afweersysteem vervangen met behulp van stamcellen van een donor. Hierdoor ontstaan nieuwe bloedcellen, zonder hiv.

Speciale cellen

Voor het onderzoek worden cellen gebruikt van een speciale donor, namelijk iemand die resistent is tegen hiv. De stamcellen van deze speciale donor zorgen ervoor dat de nieuwe bloedcellen een belangrijke hiv-receptor missen waardoor hiv zich niet meer kan nestelen in de cellen. Anne Wensing (arts-microbioloog en viroloog) is onderdeel van het onderzoeksteam en legt uit hoe het werkt: “Er mist een bepaald poortje op de cellen. Hiv gebruikt dat poortje om naar binnen te gaan. Dit poortje heet de CCR5-receptor.” Doordat dit poortje dus ontbreekt, kan hiv geen nieuwe afweercellen meer infecteren.

Wat betekent dit voor mensen met hiv?

Het nieuws dat hiv-genezing nog een keer heeft plaatsgevonden heeft voor veel impact gezorgd. Het is nu geen incidentele gebeurtenis meer maar eentje die op wetenschappelijk gebied veel mogelijkheden biedt. Wel is het belangrijk om realistisch te blijven. De genezing die er momenteel ligt, is niet geschikt voor mensen met hiv, en dit zal de komende tien jaar ook niet veranderen. Wel is het nieuws een reden om hoop te blijven houden. Pieter Brokx (Directeur van de Hiv Vereniging) zegt: "Het nieuws is een bevestiging van het belangrijke onderzoek. Andere wetenschappers kunnen ook weer veel leren van dit onderzoek."

NL-4-CURE

Anne Wensing houdt zich met haar team in Utrecht druk bezig met een oplossing naar de genezing van hiv. Ook andere ziekenhuizen in Nederland zijn bezig met onderzoek naar genezing. Om de krachten te bundelen hebben verschillende organisaties NL-4-CURE opgezet. Academische ziekenhuizen, het Aidsfonds, de Hiv Vereniging, hiv-behandelaren en hiv- verpleegkundigen zijn het initiatief gestart om onderzoek naar genezing van hiv te versnellen. Er wordt momenteel een onderzoeksagenda opgesteld om te bepalen hoe onderzoekers elkaar aan kunnen vullen in het vinden van een genezing die veilig, betaalbaar en toegankelijk is voor iedereen. Het onderzoek naar genezing en de genezing zelf moeten hiernaast acceptabel zijn voor mensen met hiv. De Hiv Vereniging brengt bij het NL-4-Cure initiatief het perspectief van mensen die leven met hiv in.

Meer informatie over de laatste stand van zaken rondom genezing van hiv?
Meer informatie over de twee mensen die hiv-vrij zijn geworden?