Interview Bertus Tempert: Hiv moet weer hoger op de agenda komen

Gepubliceerd: 18 juli 2018

De nieuwste editie van Gil, een periodieke uitgave over hiv-behandeling van farmaceut Gilead, is geheel gewijd aan de International Aids Conference 2018 in Amsterdam. Vijf nauw betrokkenen bij de conferentie geven achtergrondinformatie en vertellen over het belang van de internationale bijeenkomst, zo ook onze voorzitter Bertus Tempert.

magazine gilead aids2018 250Diversiteit

Bertus gaat in op het belang van het benadrukken van de diversiteit van mensen met hiv in Nederland. De vereniging wil daar een afspiegeling van zijn en zich inspannen voor het bereiken van groepen die nog ver af staan. Maar die diversiteit is nu al bijvoorbeeld te zien onder de voorlichters die overal in het land actief zijn en de peer-counselors voor mensen die recent hun diagnose hebben gekregen.

Goed, prettig leven

Een ding verbetert maar langzaam, namelijk: het stigma rond een hiv-infectie. Bertus is zelf niet zo gecharmeerd van het woord ‘stigma’ omdat daarmee verschillende dingen worden aangeduid, hij spreekt liever van: het normaliseren van leven met hiv. Daarom ziet hij graag een vierde doelstelling van 90% toegevoegd aan de WHO doelstellingen: 90% van de mensen met hiv kent zijn status, 90% daarvan verkeert in zorg en bij 90% van hen is het virus onderdrukt. Daar hoort dan ook bij: 90% daarvan leidt een goed, of in ieder geval ‘normaal, prettig’ leven.

Om deze doelstellingen te halen is nog veel actie nodig, op allerlei momenten en op allerlie plaatsen. Vooral wat betreft de groepen die moeiljk bereikbaar zijn. Maar ook de hiv-community mag niet uit het oog verloren worden. Ook in Nederland is nog meer dan genoeg te doen op gebied van goede ondersteuning en zorg voor mensen met hiv. Om naar genezing van hiv en nul nieuwe hiv-infecties te komen heb je een sterke, gezonde hiv-community met voldoende middelen nodig.

Lees hier het interview met Bertus Tempert in Gil, bovenaan staat ook een kort filmfragment.

Bekijk hier de editie van Gil over Aids2018