Samenvatting van het medische nieuws van Aids2018

Gepubliceerd: 07 november 2018

Aids2018: Van 23 tot en met 27 juli 2018 vond de 22e Internationale Aids Conferentie (AIDS2018) plaats. De naam is natuurlijk zeer verouderd, want de conferentie ging niet zozeer over aids, maar over hiv en alles wat daarbij komt kijken.

Namens de Hiv Vereniging was ik alle dagen aanwezig op het wetenschappelijke gedeelte. Ik ben naar zoveel mogelijk presentaties geweest, en heb het belangrijkste nieuws gedeeld via het medische blog. Naast het bijwonen van het wetenschappelijke gedeelte ben ik ook af en toe naar de Global Village geweest. Hier was zo veel te beleven! Voor mij was het congres een mooie combinatie van nieuwe medische inzichten op het wetenschappelijke gedeelte en ‘the real world’ in de Global Village.

Niet meetbaar = niet overdraagbaar

Het belangrijkste nieuws was voor mij de resultaten van de PARTNER 2 studie. In deze studie werd onderzocht of er overdracht van hiv kan plaatsvinden bij een onderdrukte viral load (minder dan 200 kopieën/ml. Hier was al redelijk wat data over, maar bij mannen die seks hebben met mannen was nog geen grote studie gedaan. In de PARTNER 2 studie werden 443 homoseksuele serodiscordante koppels gevolgd van 2014 tot 2018. In totaal hadden de koppels 77,000 keer seks. Ook in deze studie werd geen overdracht van hiv binnen de koppels gevonden. Niet meetbaar = niet overdraagbaar!

Genezing van hiv

Ook werden er onderzoeken gepresenteerd waarin een manier voor hiv-genezing gezocht werd. De meest belovende studie was de RIVER studie. In deze studie werd onderzocht of het hiv-reservoir verkleind kan worden door het toevoegen van een vaccinatie aan de huidige therapie. Door het hiv-reservoir te verkleinen kan hiv mogelijk in remissie raken (dan blijft het in onmeetbare hoeveelheid aanwezig in het lichaam maar vermenigvuldigt zich niet meer en hoef je geen hiv-remmers meer te slikken). De resultaten van de RIVER studie waren helaas teleurstellend, en de zoektocht naar genezing gaat verder.

Duo-therapie

Hiernaast werd in de SWORD studies voor het eerst aangetoond dat behandeling met twee in plaats van drie werkzame stoffen veilig en effectief is. Een mogelijk voordeel van duo-therapie is dat het minder werkzame stof bevat dan triple-therapie, en mogelijk dus voor minder bijwerkingen zorgt. Ook zou duo-therapie goedkoper kunnen zijn dan triple-therapie. Deze eerste duo-therapie bestaat uit dolutegravir en rilpivirine. Dit middel heet Juluca en het is inmiddels beschikbaar in Nederland.

Dolutegravir en zwangerschap

Ook vond ik het nieuws over een eventuele invloed van dolutegravir op de vorming van de neurale buis van ongeboren kinderen erg interessant. Dolutegravir is een zeer effectieve integraseremmer met relatief weinig bijwerkingen en zit in Triumeq, Tivicay, en Juluca. Uit tussentijdse resultaten van de Tsepamo studie bleek echter dat kinderen van moeders die tijdens hun zwangerschap dolutegravir slikten een verhoogde kans hebben op een neuraal defect. Naar aanleiding hiervan wordt dolutegravir voorlopig afgeraden aan vrouwen die zwanger willen worden, en er word aanvullend onderzoek gedaan.

Factcheck

Naast het volgen van het wetenschappelijk gedeelte waren er ook andere zaken die me bezighielden. Voor het congres mocht de Hiv Vereniging na het winnen van een wedstrijd voor goede doelen een gratis advertentie in het NRC plaatsen. Naar aanleiding van deze advertentie nam het NRC contact met ons op: klopte de advertentie wel? De Hiv Vereniging heeft samen met Stichting Hiv Monitoring aanvullende informatie geleverd aan het NRC. Hier kwam dit artikel uit voort.

Renee Finkenflügel
belangenbehartiger medische zaken en zorg