Een werelds dorp

Gepubliceerd: 24 juli 2018

Aids2018: Wauw… het is zover! Afgelopen maandagochtend fietste ik naar de RAI voor mijn eerste bezoek aan de Global Village. Onderweg zie ik bus- en tramhokjes met billboards die over aids en hiv gaan, rijdt er een bestickerde tram voorbij met als boodschap dat jaarlijks wereldwijd ongeveer net zoveel mensen overlijden aan de gevolgen van aids als dat er in Amsterdam wonen, en als ik bij de RAI aankom, zie ik een groot aantal vlaggen wapperen. Niemand in de stad kan er omheen: Aids2018 is ‘aan’.

Global Village impressie 1Binnen, in de gratis toegankelijke Global Village, kan niemand om Positively Dutch heen. Onze stand staat naast het centrale podium en is opvallend hoog; overal vandaan dus goed te zien. Verder tal van organisaties op deze ‘huishoudbeurs’ voor hiv en aids. Van over de hele wereld laten ze zien wat zij doen voor mensen met hiv of aids, net zoals wij (de Hiv Vereniging, hello gorgeous en Atlas2018) dat doen in onze gezamenlijke stand. Wat me opvalt, is dat er meer standhouders van buiten Europa zijn dan ik had verwacht. Twee jaar geleden had ik het geluk om in Durban de Internationale Aids Conferentie bij te wonen en daar was de Global Village uiteraard een levendige markt van Afrikaanse, maar ook Zuid-Amerikaanse en Aziatische hiv- en aidsactivisten en -organisaties en eerlijk gezegd had ik hier in Amsterdam minder ‘kleur’ verwacht. Maar gelukkig zijn ook zij hier op de Global Village vertegenwoordigd. Ik krijg een folder in mijn handen gedrukt over een bibliotheek, museum en themacafé in Mar del Plata (Argentinië), zie Afrikaanse vrouwen hun stand op orde brengen net als een volgens mij Aziatische man.

Global Village impressie 2Het is nog wel ‘maandagochtend’ in de Village. De standhouders zijn nog niet allemaal ‘up and running’ en er zijn nog weinig bezoekers. Alsof iedereen nog een beetje moet wennen aan het idee dat Aids2018 van start is gegaan. Bij gebrek aan belangstelling gaat de eerste korte presentatie die Freddy en ik zouden geven over de workshopreeks Positief Leven dan ook niet door. Maar ’s middags, als het aanmerkelijk drukker is geworden in de Village, oogsten we meer succes: we weten zes geïnteresseerden te ‘strikken’ die ons verhaal over de workshopreeks willen aanhoren. Hun aandacht voor en interesse in ons verhaal maakt me alleen nog maar enthousiaster over Aids2018 in Amsterdam: wat een fantastische kans om de wereld te laten zien wat wij in Nederland doen en betekenen voor mensen die leven met hiv; en wat een kans om te kijken in de keuken van al die anderen – en dan te ontdekken dat, ondanks de verschillen in cultuur en mogelijkheden, we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben: stigma bestrijden en mensen met hiv empoweren. Dat maakt de Global Village wat mij betreft echt tot een werelds dorp dat zeer zeker de moeite waard is om te bezoeken!

Als ik aan het einde van de middag naar huis fiets, zie ik weer diezelfde billboards en trams. En een vriend stuurt me een appje. ‘De hele stad hangt vol met Aids2018-gerelateerde posters. Het zal dus wel een groot(s) ding zijn’, schrijft hij. En dat is het!

Wim Don
hoofdredacteur plus>