Aids2020 in de VS? NO WAY!

Gepubliceerd: 24 juli 2018

Aids2018: Een land dat mensen, wie dan ook, buitensluit, discrimineert en strafrechtelijk vervolgt is het hosten van een Internationale Aids Conferentie niet waardig. Het willen organiseren van Aids2020 in San Francisco / Oakland schoffeert het werkveld en de waarden waar zij voor staan.

“De strijd tegen aids is nooit en mag nooit een strijd tegen mensen zijn, maar het gaat om de strijd van mensen tegen een virus”. Zo sprak Elisabeth Taylor in 1992 toen de conferentie Aids1992 uiteindelijk werd verplaatst van Boston naar Amsterdam.

us protest 300Het lijkt of de tijd in de VS heeft stil gestaan. Nog steeds mogen bepaalde groepen de VS niet in. Nog steeds worden bewoners van bepaalde landen geweerd. Nog steeds kunnen tal van groepen geweld verwachten. Nog steeds worden in tal van Amerikaanse Staten mensen met hiv strafrechtelijk vervolgd en moeten zij lange straffen uitzitten. Nog steeds wordt inbreuk gemaakt op de mensenrechten van welke groep dan ook. Shame, shame, shame.

We schreeuwen met zijn allen dat onze aanpak inclusief moet zijn. Niemand mag aan de kant blijven staan, niemand willen we achterlaten. Het werk moet ‘evidence based’ zijn. Maar wat doet het land wat ooit het machtigste land wilde zijn? Het glijdt af naar een land van de C categorie welke de mensenrechten niet meer respecteert. En alle resultaten van ons werk van de afgelopen jaren overboord lijkt te willen gooien. Wellicht de grootste donor ooit om daarmee haar eigen zin door te drijven. Daarmee ook vaak contraproductief.

Maar op deze wijze hoort Aids2020 niet thuis in de VS. Laat de IAS haar huiswerk maar overdoen. Zolang mensen worden buitengesloten of kans hebben vervolgd te worden hebben we in zo’n land niets te zoeken. Kortom, een negatief reisadvies!

Ronald Brands
Belangenbehartiger Maatschappelijk en juridische zaken