Burgemeester Halsema opent fakkeltocht Positive Flame voor Aids2018

Gepubliceerd: 16 juli 2018

Aids2018: Tijdens de internationale aidsconferentie AIDS2018 is er op woensdag 25 juli een fakkeltocht door de binnenstad van Amsterdam om wereldwijd aandacht voor mensen met hiv te vragen. De nieuwe burgemeester Femke Halsema draagt de aidsbestrijding een warm hart toe en opent de Positive Flame om 16.00 uur.

positive flame cover 250De fakkeldragers zijn mannen en vrouwen die leven met hiv in Nederland, elk met een ander opvolgend diagnosejaar. De eerste fakkeldrager kreeg in 1984, het jaar van de ontdekking van het hiv-virus, haar diagnose. De laatste in 2018. De deelnemers hebben met leeftijden die uiteenlopen van 6 tot in de 70 allemaal een heel eigen kijk op leven met hiv.

In de week van de Internationale Aids Conferentie is het precies 90 jaar geleden dat de Olympische vlam werd geïntroduceerd bij de Olympische Spelen in Amsterdam. Hierdoor geïnspireerd introduceren Aidsfonds, Hiv Vereniging, gemeente Amsterdam en AIDS2018 de Positive Flame. ‘Met deze fakkeltocht laat Amsterdam zien mensen met hiv overal ter wereld te omarmen, licht initiatiefnemer Fred Verdult toe.

37 fakkeldragers

Zevenendertig fakkeldragers met opvolgende hiv-leeftijden lopen gezamenlijk een route langs meer dan 20 locaties waar een korte meet & greet wordt georganiseerd, bijvoorbeeld door de Hiv Vereniging en het Amerikaanse Consulaat. De Nederlandse fakkeldragers worden vergezeld door enkele buitenlandse prominenten. Befaamd ACT UP activist Peter Staley uit de VS ontsteekt de fakkel en geeft hem door aan de Franse Nobelprijswinnares Francoise Barré-Sinoussi. Zij ontdekte in 1984 het hiv-virus. Timothy Brown, de enige mens die genezen is van hiv, brengt de vlam aan het einde van de tocht op het podium van DeLaMar Theater, waar die avond een bijeenkomst is voor mensen met hiv.

Speciale stops

Op drie locaties staat de groep fakkeldragers langer stil bij de gevolgen van hiv en aids. De tocht start bij het Aidsmonument. Daar lichten initiatiefnemer Fred Verdult en fakkeldraagster Brenda Mugabona toe waarom deze tocht plaatsvindt en wordt de Positive Torch ontstoken. Tijdens de stop op de brug voor Aidsfonds wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor mensen met hiv en aids in regio’s waar de epidemie op dit moment dramatisch groeit, zoals in Oost-Europa. De brug is ingepakt met red ribbons en er staan mensen met protestborden. Kamerlid en voormalig minister Lilianne Ploumen spreekt daar met Russisch aidsactiviste Sasha Volgina, die oproept tot actie omdat tweederde van de mensen met hiv in Rusland geen medicijnen krijgt. Uit solidariteit met de 17 miljoen mensen met hiv wereldwijd die geen behandeling krijgen, worden drijvende harten te water gelaten. Daarna gaat de fakkeltocht door en wordt voor het gebouw van de GGD Amsterdam stilgestaan bij het belang van de hiv-preventiepil PrEP voor tieners in Nederland.

Aids2018

Deze zomer vindt in Amsterdam, van 23 tot 27 juli 2018, de 22ste internationale aidsconferentie AIDS2018 plaats. Het grootste gezondheidscongres ter wereld waar ruim 20.000 mensen uit alle werelddelen samenkomen, waaronder mensen die leven met hiv, activisten, artsen, onderzoekers, wereldleiders en mondiale beroemdheden zoals Prins Harry en Bill Clinton. Aan het einde van het congres wordt de Positive Flame overhandigd aan vertegenwoordigers van het volgende gastland. De Positive Flame wordt daarmee vanaf dit jaar een blijvend onderdeel van de internationale aidsconferenties.