Studiejaar van start: laat hiv geen issue worden.

Gepubliceerd: 13 augustus 2020

Een nieuw school- en studiejaar. Volop activiteiten in de wereld van het onderwijs. Kennismakingsdagen, speciale studieweken, een nieuwe school of studiegroep gaat beginnen. Alles natuurlijk coronaproof dit jaar. En dan kan hiv ineens het onderwerp van gesprek zijn. Weet wat er speelt en informeer je goed.

Medische ontwikkelingen

Kennis over hiv is vaak beperkt omdat er relatief weinig scholieren of studenten met hiv in Nederland zijn. Door de goede medische behandeling kunnen zij net zo goed presteren en mooie studieresultaten behalen als anderen. Ze kunnen aan alles meedoen, ook aan schoolreisjes, sportactiviteiten, slaapfeestjes en buitenschoolse activiteiten. Hiv is in het dagelijkse sociale verkeer niet overdraagbaar. Speciale maatregelen nemen is niet nodig.

Gelijke behandeling

Onbekendheid zorgt ervoor dat op school de leraren, scholieren en/of hun ouders, maar ook mentoren of vertrouwenspersonen, niet altijd goed weten hoe zij moeten omgaan met iemand met hiv. Een overdreven reactie kan onnodige vervelende en verstrekkende gevolgen hebben. Discriminatie vanwege hiv is wettelijk verboden. Behandel daarom iedereen gelijk en maak geen onderscheid. Een school of studieomgeving moet veilig voelen en zijn.

Respecteer privacy

Men is wettelijk niet verplicht iets te melden over de hiv-status. En een school of opleiding hoeft ook niet anderen hiervan op de hoogte te brengen. Gegevens over iemands hiv-status behoren tot de persoonlijke levenssfeer. Het doorvertellen door een leraar of door school zonder toestemming van de persoon in kwestie of van de desbetreffende ouders is in strijd met de privacywetgeving. Het is namelijk aan hen zelf wie wel of niet wordt geïnformeerd.

Open zijn belangrijk

Het kan gebeuren dat een scholier met hiv graag open wil zijn over zijn of haar hiv-status. Het is namelijk vervelend om met een geheim te moeten rondlopen. Waardeer en respecteer daarom deze openhartigheid. Open kunnen zijn over hiv is belangrijk voor een gezond leven zonder stress. En draagt bij aan het lekker in je vel zitten en aan goede studieresultaten.

Informeer je goed

Zorg er voor dat de kennis over hiv of over scholieren met hiv up-to-date is. Dit draagt bij aan een juiste beeldvorming over het onderwerp. Het thema hiv kan vragen oproepen. Informatie is beschikbaar om antwoord te krijgen. Ervaringsverhalen zijn hierbij belangrijke informatiebronnen omdat deze laten zien hoe mensen in hun dagelijks leven omgaan met hiv binnen in het onderwijs. Lees de artikelenreeks met het thema Opvang, school en studie in de serie Positief Contact, waarin aandacht wordt besteed aan hoe scholieren en studenten met hiv en hun ouders omgaan met hiv binnen het onderwijs.

Voorlichting

De leermodule Positief in beeld is ontstaan uit een samenwerking tussen Summa Zorg en de Hiv Vereniging. Met deze leermodule willen zij gezamenlijk hiv op een positieve wijze in beeld brengen, bespreekbaar en zichtbaar maken en de kennis rondom hiv vergroten binnen het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Neem bij vragen of voor meer informatie over de Leermodule Positief in beeld of over voorlichting in het algemeen contact op met het Servicepunt van de Hiv Vereniging: elke ma, di, do van 14.00 - 22.00 uur op telefoonnummer 020 - 689 25 77. Of stuur een e-mail aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.