Onderzoek naar reacties van anderen op mensen met hiv

Gepubliceerd: 06 augustus 2019

Hoe reageren anderen op mensen met hiv? Spelen onwetendheid en oude beelden nog steeds een grote rol? En in welke situaties worden mensen met hiv geconfronteerd met vooroordelen en discriminatie? Heb je hiv en wil je graag vertellen over jouw ervaringen met reacties van anderen? Laat je horen!

The survey in English: Research on how others react to people with HIV

Wij zijn erg benieuwd naar jouw verhaal en nodigen je uit om mee te doen aan een vragenlijst over dit onderwerp. Zo kunnen we samen werken aan vooruitgang.

Onderzoek naar huidige stand van zaken

In 2007 en 2009 heeft de Universiteit Maastricht samen met de Hiv Vereniging en Soa Aids Nederland gekeken hoe het staat met stigma rondom hiv in Nederland. Nu is het 10 jaar later en zijn we benieuwd naar de huidige stand van zaken. Want nog steeds komen er verhalen binnen over negatieve reacties.
Hoe wordt er bijvoorbeeld de afgelopen vijf jaar binnen de zorg omgegaan met mensen met hiv en wat zijn de ervaringen op de werkvloer? Maar ook binnen de familie en vriendenkring. Kom je verwijten tegen, krijg je advies om het niet te vertellen of houden mensen afstand. Ook zijn we benieuwd naar wat voor effect dit heeft op jouw kwaliteit van leven, je gezondheid. Heb je problemen met therapietrouw of spijtgevoelens, ervaar je sociale steun?

Factsheet met resultaten

De resultaten van het onderzoek worden in de vorm van een factsheet via de Hiv Vereniging beschikbaar gesteld. Ook zal op verschillende mediakanalen aandacht worden besteed aan de uitkomsten. Verder worden conclusies meegenomen in de belangenbehartiging en werkzaamheden van de vereniging.

Meedoen!

Via onderstaande link kom je bij de (Nederlandstalige) vragenlijst. Het invullen duurt ongeveer 30 minuten, dus neem op een rustig moment de tijd hiervoor. Mocht je de vragenlijst toch niet in één keer in kunnen vullen, dan heb je twee weken de tijd dit alsnog te doen. Zorg er wel voor dat je pas stopt als je een hele pagina hebt ingevuld. En uiteraard wordt alles anoniem verwerkt.

Vragen over of problemen met het invullen van de vragenlijst? Neem dan contact op met:
Dr. Sarah Stutterheim, Universitair Docent Sociale Psychologie, Universiteit Maastricht: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De link naar de vragenlijst.

Alvast dank voor je interesse en hopelijk ook voor het invullen van de vragenlijst!