Zonder paspoort of BSN afspraak maken voor COVID-19 vaccinatie

Gepubliceerd: 31 mei 2021

Wat kun je doen als je geen paspoort, BSN, postadres of geldige verblijfspapieren voor Nederland hebt en een vaccinatie wilt of als je iemand kent in zo’n situatie? Een paar tips hoe je een afspraak voor een vaccinatie kunt maken.

(Prefer this in English? Click here. Een voorkeur voor Engels? Klik dan hier).

Ingeschreven of bekend bij huisarts

Als je langer dan 1 maand in Nederland verblijft kun je in aanmerking komen voor de gratis vaccinatie tegen COVID-19. Je ontvangt een uitnodiging van GGD GHOR als je ingeschreven staat bij de Basisregistratie Personen (BRP), óf als je een BurgerServiceNummer (BSN) en een DigiD hebt. Hier vind je meer informatie.

Mensen met hiv, die niet ingeschreven staan maar wel bekend zijn bij een huisartsenpraktijk kunnen via hun huisarts een uitnodiging voor de vaccinatie ontvangen hebben omdat zij opgenomen zijn op de grieppriklijst.

Niet ingeschreven

Er zijn tal van redenen om in Nederland te verblijven en niet ingeschreven te staan bij een gemeente, niet in de BRP opgenomen te zijn en geen BSN te hebben. Mensen die hier (tijdelijk) werken of studeren. Vrienden of familie die vanwege coronamaatregelen niet naar hun eigen land kunnen reizen. Mensen die na een kort verblijf hier zijn gebleven. Zij kunnen echter niet bereikt worden voor een vaccinatie afspraak.

Informatie in begrijpelijke taal en/of moedertaal

Informatie over COVID-19, over vaccinaties en hoe je je ook zonder een paspoort of BSN kunt laten vaccineren is beschikbaar in begrijpelijke taal. Ook in de eigen moedertaal, met beeldmateriaal, gesproken tekst of animatie. Vaccinatie is goed voor je eigen gezondheid, maar ook om anderen te beschermen tegen overdracht van het coronavirus.

Toch kunnen mensen twijfelen omdat men niet het belang van vaccinatie inziet. Uit (geloofs)overtuiging of omdat men informatie van de overheid niet vertrouwt. Ook kan men bang zijn dat persoonlijke gegevens worden gedeeld met Politie, IND of andere instanties.

Hieronder vind je heldere informatie. Het nemen van een vaccinatie is vrijwillig en de privacy van persoonsgegevens wordt beschermd. Je gegevens worden niet gedeeld met andere instanties, dus je kunt gerust een afspraak maken.

De informatie is wellicht handig voor jezelf, maar is ook om te delen met anderen die hieraan behoefte hebben, en wordt, gezien alle snelle ontwikkelingen, de komende tijd actueel gehouden.

Lampion als waakhond

Hiv Vereniging heeft zitting in de Stuurgroep Lampion, het Landelijk informatie- en adviespunt voor zorg aan mensen zonder papieren. De Stuurgroep volgt in deze periode kritisch de voortgang van het vaccinatie aanbod voor de mensen die moeilijk bereikbaar zijn, zodat ook zij, als ze een vaccinatie willen, in de komende weken een vaccinatie kunnen krijgen.