Gedachten over hiv, wat weet jij?

Gepubliceerd: 23 juli 2018

De Hiv vereniging is genomineerd voor de NRC Charity Award. Een creatief team van de Willem de Kooning Academie heeft een grote advertentie ontwikkeld over leven met hiv anno 2018 en het nog steeds hardnekkig voorkomende stigma, veroorzaakt door verouderde beelden over hiv. Deze advertentie verschijnt maandag 23 juli, op de eerste dag van de Internationale Aids Conferentie, in het NRC.

nrc charity awards 300Wat mensen denken over hiv wordt nog steeds overgedragen, hiv zelf inmiddels niet meer

Mensen met hiv in Nederland hebben tegenwoordig gewoon relaties, een gezin, maken carrière en kunnen net zo lang leven als ieder ander. Toch wordt nog steeds het verouderde beeld van hiv overgedragen.

Mensen met hiv worden daardoor onnodig gediscrimineerd en buitengesloten. Succesvolle behandeling onderdrukt het virus. Meerdere internationale onderzoeken laten zien dat wanneer het virus niet meetbaar is in het bloed, hiv ook niet meer seksueel wordt overgedragen.

Informatie van cruciaal belang

Mensen met hiv worden vaak geconfronteerd met verouderde beelden over hoe leven met hiv er uitziet. Ook zijn veel mensen niet op de hoogte van de huidige feiten rondom de overdracht van hiv. Dit zorgt voor misverstanden waardoor nog vaak op een negatieve manier gereageerd wordt op mensen met hiv. Een volgende stap in de emancipatie van mensen met hiv en het normaliseren van leven met hiv, is dat het algemeen publiek goed geïnformeerd is.

Niet meetbaar = niet overdraagbaar

Tegenwoordig kunnen mensen met hiv in Nederland net zo oud worden als mensen zonder hiv. Het was al bekend dat in de dagelijkse omgang overdracht van hiv niet mogelijk is. De huidige medicatie onderdrukt het virus zo goed dat het onmeetbaar is in het bloed. Dit betekent dat het virus dan ook seksueel niet meer overgedragen kan worden.Pieter Brokx, directeur Hiv Vereniging: ‘De wetenschap heeft in de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt met als gevolg medicatie waarmee hiv goed onderdrukt kan worden. Helaas is het sociaal maatschappelijke beeld van hiv in Nederland blijven hangen in de jaren ’90, met schadelijke gevolgen voor mensen met hiv en voor het beheersen van de epidemie’. Goede behandeling en begeleiding voorkomt overdracht en zorgt dus voor minder nieuwe hiv-infecties.

De campagne n=n: niet meetbaar = niet overdraagbaar legt duidelijk uit hoe belangrijk het is dat bij een goede behandeling hiv ook seksueel niet meer overdraagbaar is. In vier korte video’s vertellen mensen met hiv, plus-min koppels en wetenschappers over de impact en betekenis van deze kennis.

Dagelijkse omgang

Het is al lang bekend dat in de dagelijkse omgang overdracht van hiv niet mogelijk is. Dus op school, werk of tijdens vrijetijdsbesteding is schroom in contact niet nodig omdat er geen enkel risico bestaat. In de serie ’Op de werkvloer’ worden feiten op een rij gezet en vertellen mensen met hiv en een werkgever over hun ervaringen in het werk en wat ze daarvan geleerd hebben.

Stemmen op deze campagne

Het advertentiewerk van onze drie studenten Jaihoun Habibi, Claire Ouwejan en Femke Veenstra dingt dus mee naar de NRC Charity Award. Jij, als algemeen publiek, kan op deze advertentie stemmen op de website van de organisatie. Wie weet is de Hiv Vereniging dan één van de drie winnaars van de publieksprijs en kunnen we nog meer campagnes opzetten om het algemeen publiek te informeren over leven met hiv anno nu en daarmee discriminatie en stigma doorbreken en leven met hiv normaliseren. Dus stem op onze advertentie!