Vrijwilligerswerk

Voor en tijdens de conferentie zijn vrijwilligers nodig voor verschillende activiteiten, werkzaamheden en organisaties. Wil jij actief zijn voor de Wereld Aids Conferentie dan heb je verschillende mogelijkheden:

• Positively Dutch, het samenwerkingsverband van de Hiv Vereniging, hello gorgeous en ATLAS2018. Zij krijgen een stand in het voor iedereen gratis toegankelijke Global Village.
  • De Wereld Aids Conferentie zoekt 800 vrijwilligers voor diverse werkzaamheden en activiteiten tijdens de conferentie.
  • Protestmars Aids2018, deze vindt plaats op maandag 23 juli, zoekt mensen die inhoudelijk mee willen denken of de protestmars willen begeleiden.

Achter de schermen wordt hard gewerkt om ervoor te zorgen dat we als lokale gemeenschap zichtbaar zijn op de conferentie en dat er een plek is voor onze achterban om elkaar te ontmoeten. Daarvoor hebben we samen met hello gorgeous en Atlas2018 onder de naam 'Positively Dutch' een aanvraag ingediend voor de Global Village. Dat is dè ontmoetingsplek voor alle gemeenschappen uit de hele wereld en gratis toegankelijk voor iedereen, of je nu wel of geen deelnemer bent op de conferentie.

Positively Dutch

Voor dit samenwerkingsverband zijn verschillende vrijwilligers nodig. Op de stand in het Global Village worden dagelijks verschillende activiteiten georganiseerd en kan informatie worden gegeven over leven met hiv in Nederland en de organisaties die zich daar presenteren. Daarnaast zijn activiteiten juist voor deze periode opgezet. Ter ondersteuning zijn we op zoek naar vrijwilligers die zich minimaal voor één dagdeel, liever meerdere, in willen zetten. Wat zijn de mogelijkheden binnen de Global Village:

• Hiv Vereniging
    • Op dit moment wordt een inventarisatie gemaakt van alle activiteiten die de vereniging neer wil zetten in de Global Village en de stand. Welke ondersteuning de vereniging precies nodig heeft, bijvoorbeeld voor het geven van voorlichting, het ontvangen en te woord staan van mensen of helpen bij specifieke activiteiten wordt binnenkort bekend. Zodra alles duidelijk is, we verwachten eind april 2018, wordt dat via de verschillende kanalen (website, Facebook, nieuwsbrieven) bekend gemaakt. Wil jij je als vrijwilliger voor de Hiv Vereniging inzetten en op de hoogte worden gebracht van de mogelijkheden? Meld je dan aan bij het Servicepunt: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. naam, e-mailadres, telefoonnummer en vrijwilliger Aids2018. Als alles concreet is wordt er contact met je opgenomen, de verwachting is eind april 2018.
  • hello gorgeous
    hello gorgeous wil leven met hiv normaliseren door het stigma te bestrijden. Dit doen we onder meer door ons magazine, dat vier keer per jaar uitkomt. Samen met de Hiv Vereniging voerden we in 2015 en 2016 de publiekscampagne Hiv uit de Kast. Voor AIDS2018 zijn we op zoek naar vrijwilligers die ons willen helpen met:
    • Het bemannen van onze stand in het Global Village
      Onder de naam ‘Positively Dutch’ hebben we samen met de Hiv Vereniging en Atlas2018 een stand in het Global Village van het congres. We zoeken mensen die voor hello gorgeous gastheer of –vrouw willen zijn bij onze stand. Heb je een paar uur per dag tijd in de week van 23 -27 juli? Vind je het leuk mensen welkom te heten en te woord staan? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
    • Het distribueren van onze speciale AIDS2018 editie in Amsterdam
      Samen met de International Aids Society (de organisator van het Wereld Aids Congres) en de Elton John Aids Foundation maken we een internationale editie van ons magazine met de titel ‘hello gorgeous, hello world’.’ Het tijdschrift verschijnt begin juli in een oplage van 25 duizend, waarvan het leeuwendeel via de congrestas van de deelnemers aan het congres wordt verspreid. Wij zoeken mensen die de rest van de oplage willen uitdelen aan bezoekers van het Global Village en langs willen brengen bij verschillende locaties in Amsterdam. Meld je aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
    • Het meewerken aan de Stigma Experience
      Voor AID2018 hebben we het plan om een Stigma Experience te maken. Een multimediale belevenis waar bezoekers kunnen ervaren hoe het is om gestigmatiseerd te worden en hoe dit kan leiden tot zelfstigma. Onderdeel van de experience wordt een ontmoeting met mensen met hiv, die vertellen hoe zij omgaan met stigma. Heb je hiv en lijkt het je interessant om mee te werken aan dit spectaculaire concept? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • ATLAS2018
    Midden in het historische centrum van Amsterdam, zal ATLAS2018 een unieke tentoonstelling presenteren met honderden films, foto's en geschreven verhalen van mensen die met hiv of aids leven. We bezochten alle zes continenten om een portret te schetsen van vrachtwagenchauffeurs, sekswerkers, homo’s, transgenders, drugsgebruikers, kinderen, long-term survivors en anderen, om hun aan het woord te laten. Voor twee weken zijn er sprekers, is er een meditatie-yoga klas, zijn er talkshows, discussies, one-minute video’s, party’s en elke dag is de documentaire “I will Speak, I will Speak!“ te zien.
    • Gemotiveerde vrijwilligers tussen 21 juli - 2 augustus 2018
      Heb je zin in een unieke ervaring en mensen te ontmoeten van over de hele wereld en kun je voor een of meerdere dagdelen, meld je dan aan bij Erwin of Wil e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wereld Aids Conferentie

AIDS2018 volunteer poster HR 250AIDS2018 zal naar verwachting zo'n 18.000 deelnemers van over de hele wereld bijeen brengen. Om dit tot een succes te maken zoekt de organisatie van de conferentie ongeveer 800 vrijwilligers.  De werving start op 15 maart 2018 en men zoekt mensen voor de periode 18 tot en met 27 juli 2018.

Ben je geïnteresseerd in kennis over hiv- en aidsgerelateerde zaken, het delen van ervaringen en wil je mensen ontmoeten met verschillende achtergronden of gewoon een helpende hand bieden? Het succes van AIDS2018 is ook afhankelijk van jou als vrijwilliger.
Wat is er zoal te doen: vrijwilligers helpen bij het coördineren van de activiteiten die op het programma staan; ontvangen de deelnemers (o.a. bij de hoofdingang); helpen bij de registratie; fungeren als gidsen tijdens de conferentie; ondersteunen bij de informatiebalies, de Positive Lounge, tentoonstelling- en posterruimte, internetcafé, mediacentrum en op andere belangrijke plekken.

Vrijwilligers moeten ouder zijn dan 18 jaar, de Engelse taal goed beheersen en beschikbaar zijn voor ten minste drie halve dagen op rij tijdens de conferentieperiode. Verder is er een verplichte vergadering voor aanvang van de conferentie (20 juli 2018, van 15.45 - 19.30 uur).Vrijwilligers hebben gratis toegang tot de conferentie wanneer zij niet in functie zijn, krijgen elke werkdag een lunch, en ontvangen een certificaat van waardering.

Het aanmeldingsformulier is vanaf 15 maart 2018 beschikbaar, ‘save the date’ en doe mee met deze geweldige kans! Wacht niet te snel, zodra voldoende vrijwilligers zich gemeld hebben sluit de inschrijving. Kijk op de officiële website (Engelstalig) voor meer informatie over vrijwilligerswerk bij de Internationale Aids Conferentie. Voor vragen kun je per e-mail contact opnemen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Ook is er al een Facebookpagina voor de vrijwilligers opgezet.

Protestmars AIDS2018

demo aids 2018 250Op 23 juli 2018 vindt de traditionele Protestmars plaats door enkele duizenden hiv- en aidsactivisten die uit de hele wereld naar Amsterdam zijn gekomen voor de Wereld Aids Conferentie.

Voorafgaand aan de officiële opening van de conferentie laten diverse communities hun stem horen om aandacht te vragen voor onder meer mensenrechten, toegang tot medicijnen en voor politieke steun en financiering van hiv- en aidsbestrijding.

Wil je meelopen, je stem laten horen en samen met andere hiv-activisten vechten voor een betere kwaliteit van leven voor iedereen die leeft met hiv? Wil je meedenken over de inhoud van de protestmars? Stuur dan een mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

We zoeken ook tientallen vrijwilligers die de protestmars willen begeleiden en in goede banen leiden. Heb je interesse om gastheer/-vrouw te zijn bij de protestmars? Meld je dan aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..