Informatie voor pers en media

De Hiv Vereniging stelt hier verschillende informatieve documenten en brochures ter beschikking voor pers en media. Deze geven achtergrondinformatie en factsheets over hiv in Nederland, de vereniging in het algemeen en bepaalde inspanningen in het bijzonder zoals het peer-to-peer onderzoek Positief Geluid, het Jaarverslag 2017 en de speciale Engelstalige uitgave 'Resilience and Visibility'.

Contactgegevens

Voor standpunten vanuit de Hiv Vereniging kan er contact opgenomen worden met het landelijk bureau 020 - 616 01 60. Voor aanvragen van interviews kan het Servicepunt benaderd worden op 020 - 689 25 77 (ma, di. do van 14.00 - 22.00 uur).

Factsheets hiv in Nederland

Wat is de 'Dutch approach'. Hier vind je uitleg over hiv, aids, de overdracht van hiv, preventie en testen op hiv, de hiv-zorg en het stigma en de psychische en sociale aspecten van leven met hiv in Nederland. Aan het eind van het document staat een cijfermatig overzicht. pdf Download hier de factsheet (121 KB) .

Welke organisaties zijn in Nederland actief op het gebied van hiv en aids. pdf Hier (121 KB)  staan de acht belangrijkste organisaties op een rij.

Taalwijzer

Taal is een machtig instrument dat altijd invloed heeft gehad en zal hebben op de maatschappij en de politiek. Dit geldt ook als er geschreven wordt over mensen die leven met hiv. De Hiv Vereniging heeft daarom een pdf taalwijzer (350 KB) opgesteld waarin verschillende stigmatiserende en discriminerende termen worden besproken; tevens geeft de taalwijzer een alternatief dat beter past. We willen hiermee mensen actief laten nadenken over de taal die ze gebruiken en welke invloed die heeft (of kan hebben) op mensen met hiv.

Algemene informatie over de Hiv Vereniging

Speciaal in het kader van Aids2018 heeft de vereniging twee publicaties uitgebracht. Daarnaast zijn de feiten en resultaten uit het onderzoek Positief Geluid nog steeds actueel en is n.a.v. Aids2018 een persbericht uitgebracht.

Brochures

Het overzicht van brochures rondom leven met hiv, hiv in relatie tot zorg, seksualiteit, werk, school of adoptie is hier te vinden.
Voor inzicht in leven met hiv en wat belangrijk is om te weten voor iemand die pas de diagnose heeft gekregen is de brochure Positief leven een goed start.