Wereld Aids Conferentie - Gastheerschap en stigmabestrijding

Uit de wintereditie 2017  #06 plus>
Aids2018: Over iets minder dan acht maanden is het zover. Dan vindt de tweejaarlijkse Wereld Aids Conferentie plaats in de RAI in Amsterdam. De Hiv Vereniging is uiteraard van de partij: om gastheer te zijn voor al die buitenlandse congresgangers en om iedereen in Nederland te laten zien hoe het is om te leven met hiv, in Nederland en daarbuiten. om daarmee het stigma te verkleinen.

Al eerder schreven we in plus> over de aanstaande Wereld Aids Conferentie in Amsterdam (van 23 t/m 27 juli 2018). Inmiddels is er meer duidelijk en is er beter zicht op de mogelijkheden – en de onmogelijkheden. “De feitelijke organisatie van het congres is in handen van de International Aids Society (IAS) en die werkt op diverse punten met andere partijen samen, en dus ook met ons als vertegenwoordiging van de lokale community”, zegt directeur Pieter Brokx van de Hiv Vereniging. “Wij hebben op onze beurt samenwerking gezocht met hello gorgeous en Atlas2018, om gezamenlijk op te trekken en onze krachten te bundelen. Dat doen we onder de noemer Positively Dutch.”

Gastheerschap

De plannen voor de activiteiten in aanloop naar en tijdens de Wereld Aids Conferentie zijn onder te verdelen in twee thema’s: gastheerschap en stigmabestrijding. “We willen op twee belangrijke plekken in de RAI gastheer zijn, namelijk in de Positive Lounge en in de Global Village”, vertelt Pieter. “Die Positive Lounge is een plek waar conferentiedeelnemers met hiv zich even kunnen terugtrekken om te rusten. Het ligt voor de hand dat wij daar een rol in hebben, maar daarvoor moeten we eerst een plan maken, samen met GNP+ (de wereldwijde organisatie voor en door mensen die leven met hiv, red.). Dat moeten we indienen bij de organisatie ter goedkeuring. Ik verwacht geen problemen, maar onze rol in de Positive Lounge is minder vanzelfsprekend dan we een paar maanden geleden dachten.”

Ontmoetingsplek

In het Global Village, een soort huishoudbeurs op het gebied van hiv en aids, komt een stand van Positively Dutch. “Daar komen dus Atlas2018, de Hiv Vereniging en hello gorgeous samen”, vertelt Leo Schenk van hello gorgeous. “Bovendien willen we ook de andere partijen, zoals bijvoorbeeld Shiva, Mara en Noppal, een plek geven in deze stand. Met elkaar kunnen we onze krachten bundelen, elkaar een podium bieden en samen laten zien hoe het is om hiv te hebben in Nederland.”In die stand moet ruimte zijn voor ontmoeting, voor workshops, voor presentaties en dergelijke. “Een ontmoetingsplek in de Global Village dus. De Global Village is gratis toegankelijk voor iedereen, niet alleen voor de congresdeelnemers, en onze stand is dus ook de plek waar we onze achterban kunnen uitnodigen en ontmoeten. Maar de Global Village is ook toegankelijk voor mensen zonder hiv en ook die hopen we daar te ontmoeten.”

Stigmabestrijding

Er moet nog wel worden bedacht wat er in de stand te zien zal zijn en welke activiteiten er zullen worden aangeboden. Pieter: “Het moet meer zijn dan dat we alleen in naam bij elkaar staan. We willen ook gezamenlijk een aantal activiteiten aanbieden. De jongens van Atlas2018 kwamen met het idee om een dagelijkse talkshow realiseren op een van de podia van de Global Village. Met gasten uit binnen- en buitenland, om te praten over hiv en aids in Nederland en daarbuiten. Nog mooier als die talkshow online gestreamd kan worden, of zelfs op televisie wordt uitgezonden. Maar dat zit allemaal nog in de conceptfase.” Leo: “We willen er in ieder geval laten zien hoe het is om in Nederland te leven met hiv. En wat wij als partijen eraan doen om het leven met hiv in Nederland zo aangenaam mogelijk te maken en het stigma te bestrijden.”

Uit de kast

Maar er zijn meer plannen. Het idee is namelijk dat er in de aanloop naar de conferentie een vervolg komt op de Hiv-uit-de-kast-campagne, maar met een internationaal tintje. Met weer een zo breed mogelijke afspiegeling van de Nederlandse hiv-gemeenschap. Leo: “We willen dat de eerste uitingen daarvan te zien zijn op Schiphol, voor alle conferentiedeelnemers die daar aankomen, en dat ze ze vervolgens tegenkomen op de route naar de RAI, dus op het Centraal Station, in de stad, in het openbaar vervoer, en misschien ook wel in hun hotel. In de stand van Positively Dutch willen we dan met hen in gesprek gaan over de campagne. We willen ze niet alleen vragen of ze de campagne-uitingen hebben gezien en wat ze ervan vonden, maar ook of zo’n campagne in hun land zou kunnen worden gerealiseerd.” Pieter vult aan: “Dat zou dus ook een workshop kunnen worden in onze stand over het opzetten van zo’n campagne waarin we onze geleerde lessen delen en in gesprek met anderen kijken naar hun context en meedenken over de mogelijkheden en de onmogelijkheden in hun eigen omgeving.”

Stigma-experience

Het thema stigmabestrijding krijgt als het aan hello gorgeous ligt ook een plek direct buiten de RAI. “We willen daar de Stigma Experience inrichten”, vertelt Leo. “Dat moeten twee containers worden waar mensen doorheen kunnen lopen en binnenin ervaren ze dan hoe het is om gestigmatiseerd te worden, hoe het is om zelfstigma te hebben en hoe het is om ervan ‘verlost’ te worden. Het moet een universele ervaring worden, dus niet alleen de witte homoman uit het Westen moet zich erin  herkennen, maar ook die zwarte vrouw uit bijvoorbeeld Kameroen. Het gaat dus om het verbeelden en verwoorden van begrippen als schaamte, schuld, angst en dergelijke.” Bezoekers hebben in deze experience ook een ontmoeting met mensen met hiv om ervaringen te kunnen delen en om te horen hoe zij zijn omgegaan met stigma en zelfstigma.

Vrijwilligers

Mooie plannen waaraan momenteel achter de schermen door een kleine groep vrijwilligers wordt gewerkt. “We weten dat we straks, in die week van de conferentie en in de periode kort daarvoor, veel meer mensen nodig hebben om alle plannen te kunnen realiseren en onze rol als gastheer in de stand van Positively Dutch en in de Positive Lounge te kunnen vervullen”, vertelt Pieter. “Maar ik kan op dit moment nog niet zeggen hoeveel mensen we nodig hebben en wanneer we hen nodig hebben. Maar dát we mensen nodig hebben, is wel zeker. Dus als je de handen uit de mouwen wilt steken en tijdens de conferentie iets wilt doen, houd dan de website van de Hiv Vereniging en onze nieuwsbrief Positive News! in de gaten. Want daar zullen we uiteindelijk mensen gaan oproepen zich aan te melden als we concreet weten waar we mensen op welk moment voor nodig hebben.”Ook hello gorgeous zoekt vrijwilligers. Leo: “In november starten we met een klein groepje mensen om na te denken over de Stigma Experience, maar uiteindelijk zullen we daar ook meer hulp bij nodig hebben. En we zoeken weer modellen voor onze Hiv-uit-de-kast-campagne. Die mensen willen we vervolgens ook proberen in te zetten bij interviews en dergelijke, om te laten zien dat de mensen op de posters ook echte mensen zijn en geen fotomodellen.”Ook organisator IAS zal een beroep doen op lokale vrijwilligers. Pieter: “Maar wij binden onze  vrijwilligers het liefst aan onszelf natuurlijk. Zodat onze mensen onze stand kunnen bemannen en vanuit hun eigen ervaring kunnen vertellen over leven met hiv in Nederland. Dat lijkt mij een waardevoller ervaring dan met een bordje op Schiphol staan om aankomende conferentiedeelnemers de weg te wijzen.”