Informatie voor media

Tegenwoordig is hiv niet meer hetzelfde als vroeger. Mensen met hiv worden net zo oud als ieder andere, kunnen kinderen zonder hiv krijgen en door goede behandeling wordt het virus niet meer overgedragen via seks. Toch is er nog veel stigma rondom hiv, daarom is het juist extra belangrijk dat de media correcte en actuele informatie geeft over hiv. Daar kunnen wij bij helpen.

Om dit te bewerkstellen hebben we een poule van getrainde vrijwilligers die beschikbaar zijn voor interviews over leven met hiv. Daarnaast hebben we informatieve documenten en brochures beschikbaar voor pers en media. Deze bevatten achtergrondinformatie en factsheets over hiv in Nederland, de vereniging in het algemeen en bepaalde inspanningen in het bijzonder.

Contactpersoon media

Voor interviews en standpunten vanuit de Hiv Vereniging is de contactpersoon media bereikbaar via 06 – 40 03 04 73. De Hiv Vereniging biedt ook ondersteuning en input bij het samenstellen van een artikel, interview of ander product. Hierbij leveren we up-to-date informatie over hiv en kunnen we experts aandragen.

Media-aanvraagformulier

We werken met een media-aanvraagformulier als er interesse is om iemand met hiv te interviewen. Door dit aanvraagformulier kunnen we beter en sneller een goede match maken en extra mogelijkheden aanbieden voor u als medium. Als experts in leven met hiv weten we welke onderwerpen en invalshoeken interessant zijn. Het aanvraagformulier is pdf hier (260 KB)  te downloaden of op te vragen bij de contactpersoon media.

Factsheets hiv in Nederland

Wat is de 'Dutch approach'. pdf Hier (121 KB) vindt u uitleg over hiv, aids, de overdracht van hiv, preventie en testen op hiv, de hiv-zorg en het stigma en de psychische en sociale aspecten van leven met hiv in Nederland. Aan het eind van het document staat een cijfermatig overzich (Let op: deze factsheets zijn van 2018 en niet helemaal up-to-date, er wordt gewerkt aan een nieuwe versie).

Welke organisaties zijn in Nederland actief op het gebied van hiv en aids. pdf Hier staan de acht belangrijkste organisaties op een rij. (121 KB)

Taalwijzer

Taal kan soms bijdrage aan het stigma rondom hiv. Als journalist heeft u hier dus zelf ook invloed op. De Hiv Vereniging heeft daarom een taalwijzer opgesteld waarin verschillende stigmatiserende en discriminerende termen worden besproken; inclusief alternatief. Meer informatie over de impact van taal leest u in dit artikel: ‘het belang van taal’.

Hiv Vereniging en de media

De Hiv Vereniging heeft in het verleden vaker ondersteuning geboden bij het opstellen van een artikel, interview of een reeks. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Informatie over de vereniging en leven met hiv

De Hiv Vereniging heeft verschillende publicaties uitgebracht met informatie over de Hiv Vereniging en leven met hiv. Daarnaast zijn de feiten en resultaten uit het onderzoek Positief Geluid nog steesd actueel.

Veerkracht en Zichtbaarheid: Dit boek vertelt het verhaal van de Nederlandse hiv-gemeenschap, en de rol van de Hiv Vereniging.
• Positief Geluid - peer-to-peer onderzoek naar kwaliteit van leven (2016): het onderzoeksrapport ; de samenvatting
• Brochure Positief Leven: informatie over leven met hiv en wat belangrijk is om te weten voor iemand die pas de diagnose heeft gekregen.
• Brochure ‘Positieve start: een handreiking voor n=n in de spreekkamer’: over de n=n-boodschap, de impact ervan op mensen met hiv en hoe het gebruikt kan worden in de spreekkamer.
• Hier vind je de jaarverslagen en werkplannen van de Hiv Vereniging