hello gorgeous presenteert jongerenspecial op Wereld Aids Dag

Jongerenspecial op Wereld Aids Dag 2017: Voor veel jongeren is leven met het stigma erger dan het virus.

hello gorgeous cover dec2017 250Voor jongeren die leven met hiv is het hebben van hiv meestal niet het ergste, maar het stigma dat ermee gepaard gaat. “Het is een donkere wolk, die is meegedreven vanuit de jaren tachtig en negentig tot nu”, zegt Leo Schenk, hoofdredacteur van hello gorgeous, een magazine dat het stigma wil bestrijden. “Stigma maakt een normaal leven met hiv heel moeilijk.” Het magazine presenteert daarom op 1 december een jongerenspecial.
Eind 2016 zijn er in Nederland 20.264 mensen met hiv in de zorg. Hiervan gebruiken 18.599 mensen hiv-remmers. Een op de zeven daarvan is tussen 18 en 34 jaar.
De behandeling van hiv is in twintig jaar sterk verbeterd. De huidige medicijnen hebben weinig bijwerkingen en vaak bestaat de behandeling uit één pil per dag. Mensen met hiv die succesvol worden behandeld, kunnen bovendien het virus niet overdragen. Met die aantallen en al deze positieven ontwikkelingen zou je verwachten dat leven met hiv nu normaler wordt gevonden dan tien, twintig jaar geleden. Toch hebben mensen met hiv, waaronder jongeren, nog veel last van het stigma.

Jongereneditie

Lyle (23) kreeg in april van dit jaar te horen dat hij hiv heeft. “Ik wist dat ik een normaal leven zou kunnen leiden, maar ik schrok toch.” In juli heeft hij via een videoboodschap op Facebook verteld dat hij hiv heeft. “Ik deed dat omdat ik vind dat er te veel vooroordelen over zijn en er opener over gesproken moet worden.” Hanne (29) kreeg twee jaar geleden te horen dat ze hiv heeft. “Mijn wereld stortte niet in ik wist dat je prima met hiv kunt leven. Maar ik was wel bang voor het label ‘Hanne met hiv’ en dat mensen bang voor me zouden zijn of me vies zouden vinden.”
Hanne en Lyle besloten om open te zijn over hun hiv. Zij zijn echter uitzonderingen. Veel jongeren zijn nog niet uit de kast uit angst voor oordelen van anderen. Peter (28) woont in het noorden van het land. Hij staat onherkenbaar op de foto in het jongerenmagazine. “Ik ben bang dat door dit interview meer mensen te weten komen dat ik hiv heb. Ik wil graag controle houden, omdat ik bang ben dat het tegen me wordt gebruikt.”
Met deze jongereneditie wil hello gorgeous bijdragen aan het normaliseren van leven met hiv. Schenk: “Het is nergens voor nodig om bang te zijn of je schuldig te voelen als je hiv hebt. Ik wil dat meer mensen er open over durven te zijn. Dat is niet alleen goed voor iedereen die leeft met hiv; zo kan ook iedereen zien dat een goed leven na een diagnose mogelijk is. Dan wordt het normaler om te leven met hiv.”

Vijf jaar

logo hello gorgeous 250Op 28 november 2012 werd het eerste nummer van hello gorgeous gepresenteerd. In vijf jaar tijd zijn er 21 edities verschenen en heeft hello gorgeous veel mensen met hiv gemotiveerd om meer zichtbaar durven te zijn. Samen met de Hiv Vereniging voerde het blad de publiekscampagne Hiv uit de Kast. Het aandeel dat hello gorgeous heeft in het versterken van de Nederlandse hiv-community is enorm. Pieter Brokx, directeur van de Hiv Vereniging: “hello gorgeous empowered mensen die anders misschien niet bereikt zouden worden. Met grote verscheidenheid in elke editie is het tijdschrift een zeer waardevolle en wat mij betreft onmisbare positieve interventie voor mensen met hiv in Nederland.”

hello gorgeous viert in februari 2018 het eerste lustrum.