Jouw toekomst met hiv en medicatie

Hoe kijken mensen in negen verschillende Europese landen aan tegen hun toekomst met hiv en medicijnen? Lees verder en vul de online vragenlijst in!

Hoe kijk je aan tegen je toekomst met hiv en medicijnen? Heb je zorgen of zie je de toekomst vol vertrouwen tegemoet? Praat je met je hiv-behandelaar of hiv-verpleegkundige over je gezondheid op lange termijn?
Twee jaar geleden hebben meer dan 300 mensen die leven met hiv in Nederland hierover een online vragenlijst ingevuld. Enkele uitkomsten: De helft gaf aan bijwerkingen te hebben en lang niet iedereen heeft dat goed besproken met zijn of haar dokter of verpleegkundige. Bijna de helft (47%) vindt de toekomst met hiv (enigszins) onzeker. Velen zien graag bij consulten meer aandacht voor de gezondheid op lange termijn.

Onderzoek in negen landen

Een Europese organisatie van mensen die leven met hiv, de European Treatment Group (www.eatg.org), vindt de bevindingen zo relevant, dat dit onderzoek nu in negen Europese landen wordt gehouden: België, Engeland, Frankrijk, Italië, Nederland, Portugal, Roemenië, Spanje en Oekraïne. Ook in het kader van het internationale congres AIDS2018 in Amsterdam is het interessant om de ervaringen in verschillende landen te vergelijken. In Nederland wordt het onderzoek onder de aandacht gebracht door de Hiv Vereniging en plusapotheken. Dit onderzoek wordt gesponsord door Gilead, een fabrikant van hiv-medicijnen.

Alles even op een rijtje zetten

Wil je je ervaring en kijk delen door de online vragenlijst in te vullen? Ook als je twee jaar geleden hebt meegedaan help je ons zeer als je weer wilt meedoen. Er zijn de nodige vragen veranderd, omdat de vragenlijst is afgestemd met die acht andere landen en omdat de ontwikkelingen niet hebben stilgestaan. Het invullen van de vragenlijst kan voor jezelf een goede manier zijn om alles weer even op een rijtje te zetten.

Je doet geheel anoniem mee. Als je het op prijs stelt om aan het eind van het jaar een e-mail te ontvangen met de bevindingen, kun je op het eind van de vragenlijst via een aparte link je e-mailadres doorgeven. Je e-mailadres wordt dus niet gekoppeld aan je antwoorden.

Help je mee om een goed beeld te krijgen van de kijk op de toekomst van mensen met hiv in verschillende Europese landen?

Vul nu de online vragenlijst in!

Alvast bedankt voor je medewerking!