AMC ontdekt eiwit dat hiv-infectie kan tegenhouden

Onderzoek in cellen die als eerste in aanraking komen met hiv opent de deur naar een nieuwe aanpak. Hoe komt het dat bepaalde cellen verhinderen dat het virus het lichaam binnendringt? Het AMC-onderzoek heeft ontdekt dat een bepaald eiwit in deze cellen hiv als het ware door de biologische versnipperaar haalt.

Dit kan verklaren waarom sommige mensen meer of juist minder vatbaar zijn voor hiv: door genetische verschillen in mensen is het eiwit niet altijd in staat het virus te vernietigen. Volgens de onderzoekers is dit een puur wetenschappelijke doorbraak, die op den duur kan leiden tot een behandeling waardoor ook andere cellen hiv kunnen vernietigen. Het eiwit zit namelijk in alle cellen van het lichaam.

Marc van der Valk is hiv-behandelaar in het AMC en voorzitter van de Nederlandse Vereniging van HIV-behandelaren: “In je huid en slijmvliezen van seksuele organen zitten afweercellen. Dat zijn de voelsprieten van je afweersysteem en zij beschermen je tegen veel infecties. De onderzoekers Carla Ribeiro en Theo Geijtenbeek van het AMC hebben een eiwit ontdekt dat ervoor zorgt dat die voelsprieten verhinderen dat het hiv-virus het lichaam binnendringt. Dat eiwit zit ook in andere cellen, maar daar werkt het nog niet goed tegen hiv. Er moet nog jarenlang onderzoek naar gedaan worden, maar het is denkbaar dat het over jaren lukt om een truc te verzinnen, zodat dat eiwit ervoor zorgt dat ook andere lichaamscellen als versnippermachine voor hiv aan het werk gaan. Deze versnippermachine zou in de toekomst misschien kunnen voorkomen dat iemand hiv oploopt, maar er kan ook onderzoek gedaan worden om te kijken wat het effect is op patienten die al hiv hebben.”

De Hiv Vereniging is voorzichtig optimistisch, maar waarschuwt ook niet te vroeg te juichen. Het is een stap in de goede richting, maar er is nog veel onderzoek nodig.

Publiciteit over dit onderzoek

• Artikel in Nature over dit onderzoek (Engelstalig)
  • Bericht op de website van het AMC
  • Trouw heeft een artikel over het onderwerp