In Memoriam, Christine Among 12-12-1964 - 14-04-2019

Vandaag, 15 april 2019, kwam bij de vereniging het verdrietige nieuws binnen dat Christine Among is overleden. Een bijzondere vrouw die naast vrijwilligerswerk voor de vereniging ook actief was in Amsterdam Zuid-Oost en in het Noorden van Oeganda.

Christine Among 450Christine Among overleed op 14 april 2019 op 54 jarige leeftijd in het Mulago Hospital in Kampala aan de gevolgen van kanker. In 2014 kwam zij in aanraking met de Hiv Vereniging vanwege het onderzoek naar kwaliteit van leven van mensen met hiv. De vereniging zocht daarvoor contact met grass-roots organisaties van migranten om deelnemers te werven. Christine heeft  in de afgelopen vijf jaar verschillende vrijwilligersfuncties bekleed, van adviserend – in de werkgroep migrantenbelangen, tot uitvoerend, als peer-counselor. Het ging haar van nature goed af, het aanspreken van de eigen kracht in de personen die zij counselde. Zelf had ze zoveel tegenslag te verduren gehad, die ze steeds weer boven had weten te komen. Christine’s persoonlijkheid kenmerkte zich door aandacht voor de mensen om haar heen, wellevendheid en een positieve, krachtige levenshouding. En een geweldig aanstekelijke, brede lach.

Christine was maatschappelijk zeer actief. Zowel in haar woonomgeving Amsterdam Zuid-Oost als met haar Stichting Mama Watoto (moeder van kinderen), waarmee ze geld inzamelde voor projecten in de omgeving van Soroti, in het Noorden van Oeganda. Christine, Mama Watoto, ondersteunde daar scholing van tienermoeders, veelal met hiv/aids, nadat ze ontvoerd waren geweest door het leger van Joseph Kony. Bijna alle mannen en jongens zijn weggevoerd en vermoord, de volwassen gemeenschap bestaat voornamelijk uit vrouwen. Na de vakopleiding voor jonge moeders kwamen er ook landbouwprojecten voor weduwen, microfinanciering en een project voor straatkinderen bij. De NCRV maakte een documentaire over het werk van Christine in Oeganda. In november 2018 kreeg Christine de Voice Achievers Award uitgereikt, vanwege haar onderscheidende werk als Afrikaanse in diaspora.

Bij Christine werd in mei 2018 leverkanker geconstateerd, waaraan zij in  juli werd geopereerd. In maart 2019 kreeg zij te horen dat de kanker terug was en bovendien uitgezaaid. Ze wilde zo graag naar haar geboortegrond om haar 93 jarige moeder te bezoeken en om aan te sterken, om eenmaal terug in Nederland weer de moed te hebben om de medische molen in te gaan. Met hulp van familie en vrienden is het mogelijk gemaakt dat ze ging. Ze vertrok op 5 april, maar heeft Soroti niet gehaald en haar moeder niet kunnen omhelzen. Ze was te ziek om de reis naar het Noorden te maken en moest in Kampala blijven in een guesthouse, totdat ze zich beter zou voelen. Op 12 april verergerde haar situatie dusdanig dat ze moest worden opgenomen in het ziekenhuis, waar ze twee dagen later overleed.

Haar lichaam is overgebracht naar Gweri, haar geboortedorp en haar vijf volwassen kinderen in Nederland doen alles om naar haar afscheid te gaan. Het zal een heel grote begrafenis gaan worden, omdat Christine niet alleen in Nederland grote bekendheid genoot, maar in Gweri een ware held is die vele levens ingrijpend heeft veranderd.

Om de kinderen van Christine naar Oeganda te krijgen en de vele kosten van de begrafenis te dekken is er een fundraising opgestart. Doneren kan via deze link.