Jaarverslag 2022 Long Term Survivors

Gepubliceerd: 10 juli 2023

De groep LTS was in 2022 behoorlijk actief. Er werden meerdere bijeenkomsten georganiseerd en de groep kreeg een nieuwe coördinator. Scheidend coördinator werd tijdens het vijftienjarig jubileum van Poz&Proud in het zonnetje gezet. Lees het jaarverslag van Ben & Wolfgang.

LTS organiseert activiteiten voor mensen die langer dan twintig jaar hiv hebben. Dat zijn mannen en vrouwen in leeftijd variërend van eind veertig tot de oudste, Fem, die op 25 juli haar 85ste verjaardag vierde.De LTS worden bereikt via Facebook, de LTS-nieuwsbrief (bijna 300 adressen) en de verenigingssite www.hivvereniging.nl/longtermsurvivors met blog.Er is een besloten Facebookgroep met 129 leden. Administratoren zijn: Wolfgang, Wilma, Ben en Stephan. Onlangs is aan deze pagina een gedragsreglement toegevoegd, naar aanleiding van een uit de hand gelopen discussie. Gelukkig konden de beheerders tijdig ingrijpen.

De openbare LTS Facebook pagina wordt inmiddels door 352 geïnteresseerde mensen gevolgd. De administratoren zijn Ben en Wolfgang.

Positive Award voor Wolfgang
Tijdens de viering van het vijftienjarig jubileum van Poz&Proud op 10 april 2022 werd de Positive Award uitgereikt aan Wolfgang, coördinator van de Long Term Survivors sectie van de Hiv Vereniging.

Wolfgang: “Het was een totale verrassing voor mij, want er waren helemaal geen genomineerden van tevoren! En natuurlijk heb ik al het werk voor de Hiv Long Term Survivors niet in mijn eentje verricht: Caroline, GJ, Rob, Peter, Nigel, Hans, Orlando en velen meer hebben als vrijwilligers meegeholpen tijdens al onze events, lunches en uitjes! Ik ben heel dankbaar, het waren zeven mooie jaren als coördinator van de groep.”

Een dag later, op 11 april 2022 overleed onze lieve Sigrid Ducardus, 57 jaar oud.

Aids Memorial Day
Aids Memorial Day, International AIDS Candlelight Memorial, is elk jaar op de derde zondag in mei en werd op 15 mei 2022 samen met GNP+ in het gezamenlijke gebouw aan de Eerste Helmersstraat 17 herdacht.
Theo van Grieken overleed op 29 juli 2022 met 62 jaar.
Marjolein van der Meulen stierf na een kort ziekbed op 17 oktober. Slechts twee weken daarvoor had zij ons via Facebook laten weten dat zij ziek was.

Pride Walk & infostand
Op 30 juli liepen wij samen met Poz&Proud tijdens de Pride Walk en hadden zoals in vorige jaren een gezamenlijke infostand in het ‘Pridepark’, het Vondelpark. Tijdens dit evenement maakte Ben kennis met Wolfgang, om hem op te volgen als nieuwe coördinator voor de LTS.

Een maand later was er het kennismakingsgesprek bij de Hiv Vereniging en kon Wolfgang zijn taken overdragen. Daarmee gingen beiden een dag later voortvarend aan de slag om het activiteitenplan voor 2023 op te stellen. Want Wolfgang blijft als vrijwilliger aan de LTS verbonden.

Omdat er in 2022 in verband met de expositie House of Hiv veel artikelen over Hiv Long Term Survivors in de media verschenen hebben we die verzameld in een Padlet.

Samenwerking Poz&Proud
15 september vond Ben de samenwerking met Poz&Proud bij de voorbespreking van de themamiddag ‘Hiv en leeftijd’ op 13 november. Tijdens deze middag waren enkele LTS’ers aangesloten, waarbij via Ben ook een vertegenwoordiger van IBM aanwezig was. IBM werkt met SAP en Deutsche Aidshilfe aan een project (‘Working Positively’) dat werkgevers wil stimuleren om hun werkplek Hiv-vriendelijk te maken. Ben blijft (zij het zijdelings) bij dit project betrokken.

The Power of Love
5 november was er weer een fysieke Power of Love. Bij deze ‘mooiste dag om Hiv te hebben’ waren meerdere LTS’ers aanwezig. Eén daarvan was er voor het eerst na jaren van (zelf)isolatie weer eens op uit gegaan en kon bij mede LTS’ers zijn verhaal eens helemaal kwijt. “Dat lucht op en geeft me weer moed om er tegenaan te gaan.” Inmiddels is hij ook actief geworden voor het COC en heeft zijn leven weer opgepakt, onder andere door de Hiv lunch te bezoeken.

Pannenkoekenboot
Op 19 november vond er een kennismaking plaats van de nieuwe coördinator met de LTS kerngroep. We gingen daarvoor met de Pannenkoekenboot een stuk varen over het IJ onder het genot van diverse soorten pannenkoeken. Tijdens de gesprekken stelde iedereen zich kort voor, wat zorgde voor enige herkenbaarheid in elkaars verhalen. De middag werd afgesloten met een borrel op de Zeedijk.

Kerstlunch
Deze kennismaking was de aanloop naar een LTS kerstlunch op 24 december, een middagje kennismaken of kennis verdiepen en gezellig bijkletsen. En de sfeer zat er goed in!  Van de oorspronkelijk 40 aanmeldingen (mede door ziekte) waren er uiteindelijk toch 32 deelnemers. Ben heeft na veel oefenen (ook door het regelmatig bezoeken van de woensdaglunch) de meeste namen nu onder de knie.

Jaarverslag 2022
Lees het algemene Jaarverslag van de Hiv Vereniging.